FrågaÖVRIGTÖvrigt08/02/2024

Är det olagligt att starta ett elektroniskt bibliotek?

Hej, har funderat på att starta en ett privat E-biblotek, som man får tillgång till genom att prenumenera för medlemskapet. Inriktning av böcker ska vara kurslitteratur, är detta altså lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av upphovsrättslagen (URL).

Kurslitteratur är oftast skyddad av upphovsrätt (1§ URL). Det beror självklart på vilket verk det är, men i generella drag uppfyller den flesta kurslitteraturen dessa kraven. Eftersom du ska ha ett elektroniskt bibliotek så antar jag att du kommer ha många böcker tillgängliga, vilket innebär att du med störst sannolikhet kommer ge tillgång till upphovsrättsskyddad kurslitteratur.

Denna rätt hos dem som äger upphovsrätten innefattar uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik (2§ URL). Genom att låna ut böcker tillgängliggörs dem till allmänheten (2§ 3st 4p URL).

Denna rätt kan överlåtas. Det vill säga om du kan komma överens genom ett avtal med de som innehar upphovsrätten om att du får låna ut dem på ditt elektroniska bibliotek (27§ URL).

Det omfattar även en rättighet hos upphovsmannen att bli angiven på sina verk (3§ URL). Denna rätt kan inte avtalas bort, utan du måste ange personerna som gjort kurslitteraturen (27§ URL).

När ett exemplar av ett verk med upphovsmannens samtycke har överlåtits inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, får exemplaret spridas vidare (19§ URL). Detta innebär att om du har köpt en fysisk bok, CD eller liknande, så har du rätt att sälja vidare den. I EU-domstolen i Usedsoft mot Oracle (2012) så klargjordes att nedladdning av datorprogram kunde anses som överlåtelse, och de fick säljas vidare. Vad som gäller för E-böcker är inte klarlagt rättsligt, vilket medför att jag inte rekommenderar dig att förlita dig på att 19§ URL gäller här.

Sammanfattat kan man säga, för att undvika potentiella juridiska problem bör du sammanställa avtal med varje upphovsman till kurslitteraturen innan du lånar ut dem via ditt elektroniska bibliotek.

Vad kan hända om du struntar i detta?

Om du gör detta utan säkrade avtal kan du få allvarliga konsekvenser. Att skapa ett bibliotek, med massor av böcker, som du inte har licens till att få låna ut, kan leda till du begår grovt upphovsrättsbrott där straffet är minst sex månaders fängelse och högst sex år (53§ 2st URL).

Skulle du ha ett väldigt litet bibliotek med få böcker skulle det kunna stanna vid upphovsrättsbrott där straffet är minst böter eller högst sex månaders fängelse (53§ 1st URL).

Du kan även behöva betala skälig ersättning till de personer som innehar upphovsrätten för utnyttjandet (54§ URL). Beloppet kan bli extremt stort om det rör sig om en stor mängd böcker.

Sammanfattning

Det är inte olagligt att ha ett elektroniskt bibliotek om du har giltiga avtal med dem som innehar upphovsrätten för de elektroniska böckerna att få låna dem. Om inte, är det olagligt och du kan få allvarliga konsekvenser för det.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare