FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/03/2022

Är muntliga anställningsavtal bindande?

Hej

Igår var jag på en anställningsintervju på för ett företag för att bli försäljare. Jag visade intresse för tjänsten men ställde inte tillräckligt med frågor (jag frågade inte ang. lön och uppsägningstid). Jag blev sedan uppringd på eftermiddagen och blev erbjuden tjänsten. Jag tackade entusiastiskt "Ja!". Det var ju kanske inte så smart. Jag vet faktiskt inte om jag vill ha det här jobbet och trodde att det var lugnt att göra som jag gjorde eftersom att jag inte visste om att muntliga avtal är bindande. Jag trodde att jag var tvungen att skriva på ett kontrakt och tänkte således gå till jobbet för upplärning och då ta reda på mer då. Om jobbet verkade dåligt skulle det bara vara att tacka för mig och ta ett annat.

Vad jag tänker göra nu är att ringa killen som anställde mig och förklara situationen. Är det smart? Det är väl inte sannolikt att ett litet företag stämmer mig på allt jag har om jag ringer dagen efter och ändrar mig? Jag har inte skickat några sms till honom ö.h.t så det finns inget skriftligt, jag har bara tackat ja över telefon.

Det jag tänker säga till honom är att jag måste få veta om det finns någon grundlön och hur lång uppsägningstid det är innan jag går med på det här jobbet. Alternativt bara säga att jag inte kan ta jobbet pga. "omständigheter". Jag lutar åt det senare eftersom att jag har flera stadigare jobbmöjligheter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga så att du undrar om du är bunden av att du muntligt tackade ja till tjänsten du blev erbjuden.

Formkrav

Det finns inga formkrav när det gäller anställningsavtal. Muntliga avtal gäller såväl som skriftliga. Eftersom du sa ja till tjänsten så kan du ha ingått ett anställningsavtal med din arbetsgivare. Dock så verkar ni inte ha diskuterat några detaljer angående anställningen. För att det ska vara fråga om ett anställningsavtal krävs det att din arbetsgivare hade som avsikt att erbjuda dig en specifik tjänst, inte bara kolla om ett intresse finns hos dig för en eventuell tjänst. Då jag inte vet vad ni kommit överens om är det svårt för mig att göra en bedömning om ni har ingått ett avtal. Dock tyder faktorer såsom lön och tid för tjänsten på att ett avtal ingåtts, har ni inte pratat om tiden för tjänsten har ni sannolikt inte ett avtal mellan er.

Pacta sunt servanda

Huvudregeln när det gäller avtal är pacta sunt servanda, ett latinskt uttryck som betyder att avtal ska hållas. Detta gäller alla avtal, inklusive anställningsavtal. Det är dock den som hävdar att det finns ett avtal som måste bevisa att det finns. Eftersom du bara svarat ja muntligt så kan det bli svårt för arbetsgivaren att bevisa att ni har ett avtal.

Uppsägning

Skulle det vara så att arbetsgivaren lyckas bevisa att ni har ett avtal och att du därmed är bunden till detta så kan du säga upp dig från tjänsten direkt. Du som arbetstagare behöver inte ange någon anledning till din uppsägning utan är fri att säga upp dig när du vill. Uppsägningstiden är minst en månad (11 § Lag om anställningsskydd). Men om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan andra uppsägningstider gälla (2 § fjärde stycket Lag om anställningsskydd).

I praktiken

Det är viktigt att göra en distinktion mellan de tekniska lagreglerna och vad som sker i praktiken. Generellt sett så brukar inte arbetsgivare vilja anställa någon som inte vill jobba hos dem. Därmed brukar det bästa vara att så snabbt som möjligt höra av sig till arbetsgivaren och förklara situationen och tillsammans komma fram till en lösning.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare