Arbetsgivares möjligheter att begära utdrag för VAB

Min arbetsgivare säger att jag måste lämna utdrag för alla dagar jag har tagit VAB och föräldrarpenning . Han vill att jag skriver ut det från försäkringskassans hemsida för att det står så i kollektivavtalet säger han att om de misstänker något har de rätt att begära . Min fråga är om han har rätt till det ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline med in fråga.

Jag har tolkat din fråga som att du undrar om din arbetsgivare har rätt att begära ett utdrag över dina VAB-dagar.

Regler kring arbetsgivarens rätt att begära sjukintyg finns bland annat i sjuklönelagen (SLL).

Arbetsgivarens begäran om sjukintyg

En arbetsgivare kan begära sjukintyg när du som arbetstagare är sjuk (10 a § SLL), men inte när ditt barn är sjukt. Detta beror på att det inte är arbetsgivaren som ersätter dig för VAB-dagar, utan försäkringskassan.

Kollektivavtal

Det finns bestämmelser i vissa kollektivavtal att arbetsgivaren kan begära ett utdrag över de dagar du fått föräldrapenning för att kunna fastställa din rätt till föräldralön. Men det är inte samma sak som att arbetsgivaren begär utdrag för dina VAB-dagar.

Föräldrapenning betalas från försäkringskassan. Om arbetsgivaren betalar ut någon föräldralön så kan denne ha rätt till ett utdrag enligt kollektivavtalet för att avgöra hur stor föräldralön du ska få.

Mitt råd till dig

Mitt råd till dig är att om arbetsgivaren vill titta på ett utdrag från försäkringskassan för att fastställa din föräldralön så kan du lämna ut det. Om din arbetsgivare begär ett utdrag från försäkringskassan av något annat skäl så har du ingen skyldighet att lämna ut något sådant.

Om du vill ha hjälp att driva ärendet eller tolka ditt kollektivavtal är du välkommen att höra av dig till mina kollegor via telefon.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare