FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/03/2022

Arbetstagare vägrar att komma till jobbet på grund av bensinpriserna

Hej, Jag har en fråga om arbetsrätt. Jag har en arbetstagare som bor på annan ort men jobbar i [----]köping. P.g.a. de höga bensinpriserna kräver medarbetaren en lönehöjning eller hen vill inte komma längre till jobbet. Det finns möjligheten att resa med tåg och buss. Båda resmöjligheter innebär 1,5 timmar resan till jobbet. Men hen tycker att det är för jobbigt med tåg och buss. Har medarbetaren rätt till frånvaro från jobbet p.g.a. bensinpriser? Kan man tolka detta som arbetsvägran när det finns alternativa färdmedel?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår din fråga som att ert arbetsställe alltid har varit i [----]köping, även då den nu aktuella arbetstagaren anställdes. Vid arbetsplatsförflyttningar mellan orter kan nämligen arbetstagarnas arbetsskyldighet påverkas. Jag förutsätter också att ni (i egenskap av arbetsgivare och arbetstagare) inte har avtalat något särskilt om just resa till och från arbetsplatsen. (Om ni är anslutna till kollektivavtal är det också möjligt att din fråga är reglerad där, men det är tyvärr ingenting som jag kan beakta här i mitt svar. Jag kan endast svara på vad som gäller generellt.)

Arbetstagarens arbetsskyldighet

Som utgångspunkt är varje arbetstagare skyldig att infinna sig på arbetsplatsen för att arbeta. Det är en av arbetstagarens mest centrala förpliktelser enligt anställningsavtalet. Att inte vilja åka kollektivt eller betala höga bensinpriser påverkar inte denna arbetsskyldighet. Att åka bil till jobbet är ingen rättighet. Du som arbetsgivare har heller ingen lagstadgad skyldighet att ersätta arbetstagaren för sina arbetsresor, eller ge lönehöjning på grund av stigande bensinpriser (detta kan dock avtalas om i exempelvis anställningsavtal).

Arbetsvägran eller uppsägning

Om en arbetstagare vägrar att arbeta utan något godtagbart skäl kan det vara en saklig grund för uppsägning från arbetsgivarens sida (med arbetsvägran som motivering). Det kan dock även ses som en uppsägning från arbetstagarens sida, om denne väljer att inte komma till jobbet på grund av utebliven lönehöjning. En arbetstagare behöver till skillnad från arbetsgivaren inte någon saklig grund för att säga upp sin anställning, och inte heller iaktta några särskilda formkrav. Om du tolkar arbetstagarens uttalanden som en uppsägning är det dock viktigt att du klargör detta för honom/henne. I annat fall finns det risk för tvist (detta skedde till exempel i fallet AD 2002 nr. 13).

Sammanfattning

En arbetstagare är skyldig att infinna sig på sin arbetsplats för att uppfylla sin arbetsskyldighet enligt anställningsavtalet. Endast vid till exempel sjukdomsfall, faror på arbetsplatsen eller vård av barn kan arbetsskyldigheten påverkas. Du har som arbetsgivare ingen lagstadgad skyldighet att höja någons lön för att bensinpriserna ökat. Lön är något som måste avtalas mellan dig och arbetstagaren. Att en arbetstagare som i ditt fall vägrar att inställa sig för arbete kan betraktas som en uppsägning från arbetstagarens sida. Om du uppfattar situationen som sådan bör du förklara detta för arbetstagaren. Du skulle också kunna tolka situationen som arbetsvägran, vilket är en saklig grund för uppsägning från din sida.

Jag rekommenderar att ni i första hand försöker komma överens om en lösning. Kanske kan arbetstagaren skaffa en övernattningsbostad på arbetsorten för att minska antalet arbetsresor? Om arbetstagaren dessvärre vägrar komma till jobbet, och du inte vill gå med på en lönehöjning (eller annan reseförmån) kan du säga upp arbetstagaren på grund av personliga förhållanden.

Med vänliga hälsningar,

Ludwig KarlssonRådgivare