Arv efter sambo

Hej,

Min mammas sambo har avlidit. Han har inga egna barn och de har skrivit testamente att den som överlever den andre ska ärva, De ärver alltså varandra. Testamentet är signerat av dom båda och bevittnat. Sambon har två syskon.

Jag och min bror tänkte göra bouppteckningen själva, och jag undrar nu om vi tar upp mamma som sambo och dödsbodelägare. För det är väl genom testamentet hon blir ensam dödsbodelägare? Sambons syskon ärver ju inte eftersom testamentet finns vad jag förstår.

Men behöver syskonen godkänna testamentet? och i såfall varför, då testamentet är korrekt och vad jag vet fyller dom formkrav som finns. Och gör man bodelning trots att testamente finns?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 23 kap 1 § 2 st Ärvdabalken (ÄB) ska bodelning mellan sambor ske ifall sambon begär det. Bodelning innebär att din mammas och hennes sambos tillgångar ska slås ihop, skulderna ska dras av och sedan ska det delas lika.

Sedan ska arvskifte ske. I 2 kap ÄB framgår vilka som har rätt att ärva. Av 2 kap 2 § ÄB framgår att syskon har arvsrätt. Denna gäller enligt 7 kap 1 § ÄB dock inte om det finns ett testamente precis som du säger. Av 18 kap 1 § ÄB framgår att din mamma således blir enda dödsbodelägare.

För att besvara din fråga så kommer bodelning ske ifall din mamma begär det och annars inte. Din mamma kommer att ärva allt genom testamente så hon får ändå tillbaka allting, vilket innebär att bodelning inte är nödvändigt. Hon är ensam arvtagare vilket innebär att hon blir ensam dödsbodelägare. Det krävs inte att sambons syskon godkänner testamentet utan ifall alla formkrav är uppfyllda är testamentet gällande och hon ska således ha rätt till allt arv efter hennes sambo.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare