FrågaÖVRIGTÖvrigt08/12/2022

Behöver man betala innan man bestrider en parkeringsböter?

Måste man betala in P-bot innan man bestrider den? Varför isf? Det tar ju 1/2 - 1 år för att få ett besked.

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Det korta svaret är att det beror på. När man får en “p-bot” kan man få antingen en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgift. En parkeringsanmärkning kan man få om man parkerat på fel allmän plats. En kontrollavgift utfärdas på tomtmark, exempelvis i ett parkeringshus. Det står på din p-bot vilket typ av avgift det är, så det första du bör göra är att kolla där.

Regler om kontrollavgifter regleras i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKop) och för parkeringsanmärkningar finns regler i Lag (1976:206) om felparkeringsavgift (LF).

Du ska inte betala en kontrollavgift innan du bestrider den

Om man vill bestrida en kontrollavgift så ska man inte betala den - om du betalar den så innebär det att du har accepterat boten. Det samma gäller om ärendet skulle tas upp i domstol - betalning behöver då inte göras förrän tingsrätten har avgjort målet. För att bestrida p-boten så behöver du vända dig till det privata parkeringsbolaget som meddelade avgiften. I invändningen så ska du motivera varför du bestrider och även bifoga handlingar som skulle stödja ditt bestridande.

Anledningen till att det är såhär, är för att en markägare som tillhandahåller en parkering får ta ut en kontrollavgift om ett fordon parkeras på ett sätt som strider mot parkeringsvillkoren, 1 § LKOB. Vidare för att kunna ta ut kontrollavgift krävs det att dessa villkor har framgått tydligt på skyltar i området, 3 § LKOB. Det kan vara bra att veta att om parkeringsbolaget inte godtar ditt bestridande kan de föra talan i domstol, 9 § LKOB. Det är parkeringsbolaget som har bevisbördan för att visa att en olovlig parkering har skett. Om ditt bestridande blir nekat så kan även du väcka talan i domstol. När man ansöker om stämning så betalar man en avgift på 900 kr. Dessutom, om man förlorar målet kan man behöva stå för rättegångskostnaderna (i viss mån).

Du ska betala parkeringsanmärkningen för att kunna bestrida den

En parkeringsanmärkning däremot utfärdas av polis eller kommunal parkeringsvakt, 5 § LF. För att kunna invända mot en sådan p-bot måste du betala avgiften innan du vänder dig till polisen, 7 § LF. Du kan bestrida p-boten antingen genom polisens e-tjänst eller en blankett, här kan du läsa mer om det. Om Polismyndigheten beslutar att undanröja p-boten så kommer avgiften betalas tillbaka, 15 § LF. Om ditt bestridande inte godkänns kan du överklaga beslutet till tingsrätten, 8-9 §§ LF.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att du behöver betala innan du bestrider en parkeringsanmärkning, men du ska inte betala innan du bestrider en kontrollavgift. Kolla på p-boten för att se vilken typ av avgift det är!

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare