Beskattning av fritidsfastighet

Hej

Äger en fritidsfastighet tillsammans med min bror som vi fått i gåva av vår mor. Taxeringsvärdet är 1050.000 kr. Han vill nu köpa ut mig för 500.000 kr. Ingångsvärdet är beräknat till ca 350.000 kr.

Hur mycket skall jag betala i skatt och hur deklarerar man affären.

Tacksam för svar

Bosse

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fritidsfastighet är en privatbostad i Inkomstskattelagens mening, se 2 kap 8 § Inkomstskattelagen (IL). Enligt 2 kap 13 § IL så är det dessutom en privatbostadsfastighet. Det innebär att man måste förhålla sig till de bestämmelser som avser privatbostadsfastigheter.

I det här fallet skulle det innebära en avyttring av en egendom för din del, vilket skulle föranleda en kapitalvinst. Det innebär att 41 kap IL om kapitalvinster och kapitalförluster blir aktuellt. En avyttring ska tas upp som intäkt i inkomstslaget kapital i deklaration, se 42 kap 1 § IL. Beräkningen av kapitalvinster sker på följande sätt: (se 44 kap 13 § IL)

Kapitalvinst = (ersättning - utgifter) - (anskaffning + förbättringsutgifter)

Anskaffningsvärdet och förbättringsutgifterna motsvarar det s.k. omkostnadsbeloppet, se44 kap 14 IL. Enligt 45 kap IL så får man när det gäller fastigheter endast räkna in förbättringsutgifter som överstiger 5000 kr. Det måste även här beaktas att ditt anskaffningsvärde motsvarar det värde som din mor anskaffat fastigheten för, du inträder i hennes skattemässiga situation, 44 kap 21 § IL. Det innebär att om anskaffningsvärdet motsvarar 350 000 kr, då är ditt anskaffningsvärde 175 000 kr. Eftersom du och din bror har "anskaffat" fastigheten gemensamt så delas anskaffningsvärdet på hälften.

Kapitalvinsten ska tas upp det beskattningsår som tillgången avyttras, se 44 kap 26 § IL. För fysiska personer är den statliga inkomstskatten för kapitalvinster 30% enligt 65 kap 7 § IL. Dock ska enligt 45 kap 33 § IL endast 22/30 delar tas upp om det är en kapitalvinst, vilket innebär att det leder till en statlig beskattning på 22%.

Det innebär i ditt fall följande:

Kapitalvinst = (500 000 (ersättning) - eventuella utgifter (utgår att de ej föreligger för att exemplifiera)) - 350 000 + förbättringsutgifter (utgår ifrån att det ej finns) = 325 000

Detta ska sedan tas upp i Inkomstslaget kapital som en kapitalvinst med 22/30:

325 x (22/30) = 238,333

Om det inte finns några andra kapitalvinster eller kapitalförluster i inkomstslaget kapital kommer detta beskattas med 30%, alltså: 238,333 x 0,3 = 71 500 kr (det som ska betalas i skatt.

Uppmärksamma att jag endast exemplifierar, man måste alltid undersöka om det finna några utgifter som måste räknas in eller dras av. Avyttringar av privatbostadsfastigheter deklarares i Inkomstslaget kapital och beskattas med 30%.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp kan du vända dig till en av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare