FrågaÖVRIGTÖvrigt18/02/2024

Bestrida p-bot

Hur bestrider jag en parkeringsbot

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En parkeringsbot, eller parkeringsanmärkning som det också heter, kan skriftligen bestridas direkt hos polisen och du kan även  begära rättelse. Bestridandet görs genom att fylla i en blankett som du sedan lämnar in tillsammans med det bevis du har till din fördel. Ett bestridande ska ha inkommit till polisen senast sex månader efter att du betalat avgiften eller då Kronofogdemyndigheten vidtagit åtgärd för att driva in den.

Notera att du ska betala parkeringsanmärkningen under tiden polisen utreder ditt bestridande. Blir utfallet sådant att du får rätt kommer pengarna betalas åter till dig.

Jag hänvisar dig till polismyndighetens egna hemsida, här

Skulle ditt bestridande avslås/avvisas har du även rätt att överklaga detta beslut. Överklagan skickas in till Polismyndigheten och ska ha inkommit dit senast tre veckor efter du tog del av beslutet. När Polismyndigheten prövat om överklagan inkommit i rätt tid skickas det till tingsrätten som i sin tur prövar det överklagade beslutet.

Hoppas din fråga blev besvarad!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare