Bestridande av faktura på tjänst som ej beställts
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
Om du har fått
en räkning på en vara eller tjänst du inte anser dig ha beställt är det
oerhört viktigt att du bestrider fakturan. Detta gör du genom att i ett
e-postmeddelande eller brev (helst rekommenderat) meddela kiropraktorn
om att du inte tänker betala och orsaken till detta. Uppgifter om ditt
namn, din adress, ditt telefonnummer och din e-postadress ska framgå i
brevet, liksom fakturanummer, belopp och datum på fakturan. För att kunna styrka att du
bestritt betalningskravet vid eventuell tvist bör du spara en kopia av
brevet du skickar.
Om du får en påminnelse på fakturan behöver du inte
skriva ett nytt brev, utan det räcker med att du invänt mot det första
betalningskravet. Skulle du få hem ett kravbrev från ett
inkassoföretag bestrider du detta på likvärdigt sätt. Agerar du passivt
finns det en risk för att inkassoföretaget lämnar över ärendet till
Kronofogdemyndigheten och du får en betalningsanmärkning.
Efter att du har bestritt kravet måste kiropraktorn bevisa att du har
beställt den aktuella tjänsten, dvs bokat behandlingstiden, för att få igenom sitt betalningsanspråk. Saknas
skriftliga bevis kan detta vara svårt att göra.
En brevmall för att bestrida en faktura hittar du på Konsumentverkets
hemsida (http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar/Varatjanst-du-inte-bestallt/?epslanguage=sv).
Lycka till!
Med vänliga hälsningar