Beviskrav i brottmål

Vad krävs för att bli dömd för sexuellt utnyttjande när man sovit? Har bara bevis i form av text konversationer där han mer eller mindre erkänner vad han gjort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör beviskravet i brottmål vilket brukar anges som att för att gärningsmannen ska bli dömd ska det vara bevisat utom rimligt tvivel att han är gärningsmannen. Att det ska vara ställt utom rimligt tvivel visar att det är ett mycket högt ställt krav på åklagaren för att få den tilltalade dömd, det ska inte finnas någon annan rimlig förklaring än att den tilltalade är skyldig. Se Ekelöf, Rättegång IV, 7u, s. 152.

Hur långt det räcker med "text konversationer där ett erkännande mer eller mindre har förekommit" går helt enkelt inte att svara på. I Sverige präglas rättegången nämligen av en fri bevisvärdering, vilket innebär att domstolen ska efter en bedömning av allt som presenterats i målet ta ställning till vad som är bevisat, vilket är stadgat i 35 kap. 1 § rättegångsbalken (RB). Det är därmed rätten som ska avgöra vad som är bevisat. Din fråga har kunnat besvarats mer konkret om Sverige skulle tillämpa en den legala bevisteorin, enligt den teorin är det stadgat i exempelvis lagtext vad som alltid är utom rimligt tvivel (Se Ekelöf, Rättegång IV, 7u, s. 26), i Sverige tillämpas dock som sagt den fria bevisvärderingen vilket innebär att rätten själv ska ta ställning till bevisningen och det är därmed inte möjligt att kunna ange exakt vad som krävs för att rätten ska anse att något är styrkt utom rimligt tvivel.

För att få mer konkret vägledning med din fråga råder jag dig att kontakta en betald jurist eller advokat som kan analysera dina bevis ytterligare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare