Bevisvärdering och vittnesattester

Är i en smutsig vårdnadstvist med grova förtal jag måste motbevisa. Räcker det med skriftliga undertecknade vittnesmål? Printscreens som motbevisar hans lögner? Printscreens från vänner som bevisar motsatsen? Eller måste dessa personer upp i rätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör dels vilket beviskrav som ställs i en domstolsprocess och dels om skriftligt undertecknade vittnesmål får presenteras i rätten. Jag börjar med att besvara den första fråga.

I Sverige präglas rättegången av en fri bevisvärdering, vilket innebär att domstolen ska efter en bedömning av allt som presenterats i målet ta ställning till vad som är bevisat, vilket är stadgat i 35 kap. 1 § rättegångsbalken (RB). Det är därmed rätten som ska avgöra vad som är bevisat. Vilket beviskrav som ställs i olika situationer är inte lagstadgat men enligt doktrinen anges det att i tvistemål är beviskravet något lägre än vid brottmål. (se Ekelöf, Rättegång IV, 7 u. s. 85).

Då det är rätten som efter att ha gått igenom all bevisning i målet som ska ta ställning till vad som är bevisat går det helt enkelt för en utomstående att säga vilken bevisning som räcker i det enskilda fallet, då det påverkas av en mängd faktorer, jag tar ett vittnemål som ett exempel. Bevisvärdet av ett vittne kan påverkas olika omständigheter, så kallad hjälpfakta, ex stod vittnet nära vad den observerade eller stod den långt bort, var det mörkt på platsen eller var platsen belyst, var vittnet fokuserad på vad som skedde eller inte osv.

När domstolen har beaktat ett bevis och all hjälpfakta ska domstolen därefter göra en bedömning av all sammanlagd bevisning (vilket självklart även innefattar vilken bevis motparten har presenterat) för att kunna dra en slutsats om vad som är bevisat och vad som inte är det, vilket är anledningen till att jag helt enkelt inte kan ta ställning till vilken bevisning som är tillräcklig.

Din nästa fråga handlar om ett undertecknat vittnesmål får presenteras i rätten. Enligt 35 kap. 1 § RB råder en fri bevisföring i Sverige, i princip all bevisning är tillåten. Från denna princip finns dock undantag. Ett sådant undantag är vittnesattester som är reglerade i 35 kap. 14 § RB som reglerar att endast under vissa förutsättningar får en vittnesattest presenteras i domstolen. Definitionen av en vittnesattest är en skriftlig berättelse som någon avgivit i anledning av en redan inledd eller förestående rättegång. Printscreens från meddelanden skulle således kunna falla utanför denna definition och skulle därmed vara tillåtna.

Vad gäller skriftligt undertecknade vittnesmål är de just dessa skriftliga berättelser som förbudet mot vittnesattester gäller. Från detta förbud finns undantag i 35 kap. 14 § RB. Vad som kan vara aktuellt är att om vittnesförhöret inte kan hållas t.ex för att vittnet som gav den skriftliga berättelsen har drabbats av sjukdom, eller om det finns särskilda skäl. Utgångspunkten är därmed att vittnena ska närvara i rättegången och avge sitt vittnesmål där.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare