Bilförmån, hur man bevisar att bilen använts i tjänst

Hej! Jag driver ett eget AB och behöver bil i tjänsten. Jag tänker hyra en bil (t.ex. via Hertz) och andvända den som tjänstebil (dvs endast i tjänsten, utan privata resor, med körjournal som stödjer detta). I så fall behöver jag inte betala förmånsvärde på bilen. När jag returnerar bilen till Hertz och (exempelvis en vecka senare) hyr en annan bil, en som jag dock kommer använda även privat, kommer jag behöva betala för förmånsvärdet. Min fråga är hur kommer Skatteverket titta på det om jag gör enligt ovan flera gånger per år (har perioder där jag endast har tjänstebil och perioder med förmånsbil, varje bil med ett eget hyravtal, och egen period, aldrig mer än en bil samtidigt). Kommer jag bli förmånsbeskattad för hela året och alla bilar jag haft (mtp 100 mil / 10 ggr regel), trots olika tidsperioder, olika hyravtal och att inte alla bilar var förmånsbilar? Eller är det endast förmånsbilar som kommer beskattas? Tack på förhand! Mvh Branimir

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utredning

Den lagstiftning som kommer vara förmål för behandling av ditt ärende är Inkomstskattelagen (IL).

Allmänna Hållpunkter

Som en fysisk person kan man få ersättning i form av lön, förmåner och arvoden till fölljd av sin tjänst. Inkomsten ska, oavsett hur det tillges, tas upp som intäkt och därmed vara föremål för en beskattning, 11 kap. 1 § IL.  Men, precis som du nämner, finns det undantag.

Bilförmån

Använder man företagets bil beskattar man ofta det som en förmån, 11 kap. 1 § IL. Detta om man använder bilen för privat ändamål, vad som innefattar privat ändamål är bland annat resor som inte har samband med sin tjänst. Detta gäller oavsett om företaget äger eller leasar bilen. Bilen blir inte föremål för beskattning om du kan bevisa att bilen inte använts för privata ändamål. Detta gör du genom att ha en körjournal, som du noggrant antecknar samtliga resor, både privat och i tjänst.

Bevisbördan för bilförmånen

För att udvika att beskattas för användningen av bilen vid privat hänseende när du i själva verket använt bilen i samband med tjänst finns det vissa bevismedel som du kan använda:

Körjournal

som ovans nämnt är körkornal ett bra sätt att dokumentera när bilen använts för privat eller tjänste ändamål. Där du kan visa vilka sträckor och vilken tid du använt bilen.

Journalen kan även komplitteras med reseräkningar eller dagboksanteckninga som styrker på de uppgifter som givits i journalen.

Andra sätt att bevisa att bilen inte använd för privata ändamål är genom att göra en en helhetsbedömning kring relevanta omständigheter kring bilen:

A) Vilken bil det varit fråga om (ex om du väljer att leasa en skåpbil vid tjänst, samt en mindre bil vid privat leasing.

B) Omfattningen av den yrkesmässiga köring.

C) Behovet att använda bilen till och från arbetsplatsen.

I ditt fall uppmanar jag dig att flitit använda dig av en körjournal, även styrka med avtalet som du sluter med leasing företaget där du kan visa att du under avtalsperioden enbart använt bilen i samband med tjänst eller i privata sammanhang. Jag rekomenderar även att du använder kvitton som kan styrka vilka hyrbilar som hör till tjänsteanvänding och vilka bilar du använt i privat mening. Du kommer inte beskattas för en bilförmån om du kan styrka att bilen använts inom tjänsten. Det är enbart bilar som varit föremål för privat användining som kommer att vara föremål för en förmånsbeskattning, 11 kap. 1 § IL.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på nelly.starkengren@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis hoppas jag att min hantering av ditt ärende har varit givande och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Med vänliga hälsningar

Nelly StarkengrenRådgivare