FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/12/2021

Bisyssla sjuksköterska

Hej

Kan jag som sjuksköterska på en vårdcentral ha eller nekas ha bisyssla med coachning ?

Coachningen är livs coachning enskilda möten ( digitala) och vägledande tjänster med intuitiv karaktär om man önskar .

Bisysslan sker digitalt genom bokning på hemsida på fritid , sociala medier används för marknadsföring i lämpliga forum

Anledning att jag frågar är att jag som chef på aktuell vårdcentral inte kunde göra detta då det ansågs förtroende sviktande

men nu är rollen sjuksköterska

Där jag nu jobbar för tillfället som sjuksköterska finns inga invändningar , men om jag går tillbaka till vårdcentralen i rollen som sak vill jag veta om jag kan driva på mitt egen bisyssla ?

Är avgörande för mig om jag byter jobb eller ej ?

Hoppas på klargörande och tydligt svar

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om man som sjuksköterska eller verksamhetschef på en vårdcentral kan förhindras att arbeta som livscoach vid sidan av. Jag utgår från att du är anställd kommunalt eller regionalt.

Tillåten bisyssla?

För kommunal eller regional anställning blir, i fråga om bisyssla, lag (1994:260) om offentlig anställning, LOA, 7-7c § tillämpliga (LOA 2 § 2 st).

I LOA 7 § anges att man inte får utöva någon verksamhet som kan rubba förtroendet för ens eller någon annan arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada arbetsgivarens anseende. Reglerna är främst avsedda att gälla myndigheter med starkt utövande av offentlig makt: domstolar, polis, kronofogde. Det är arbeten där just opartiskheten är som allra viktigast. När det gäller sjukvården är min bedömning att opartiskheten sannolikt inte är ett så stort problem. Frågan blir då om bisysslan kan skada arbetsgivarens anseende.

Vad som kan skada anseende är otroligt svårt att definiera i ord. Utanför området med offentlig makt är utrymmet väldigt subjektivt. Allmänt kan sägas att ju närmre arbetsgivarens verksamhet man kommer, och ju mer kvalificerad bisysslan är, desto större är risken att den är otillåten. Dock kan inom vissa förtroendeyrken sannolikt väldigt avvikande bisysslor vara mer förtroendeskadliga än andra. Dessutom påverkar vinstintresset också bedömningen. Generellt gäller att chefer har mindre utrymme för bisysslor än andra anställda, då de till högre grad kan anses representera arbetsgivaren. Intresset hos en vårdcentral måste främst anses ligga i att utstråla medicinsk kompetens.

Svaret på frågan måste således bli att det främst beror på hur din livscoach-verksamhet ser ut. Ju mer avvikande den är från annan sjukvård, men fortfarande liknar sjukvård, desto större risk för att den anses förtroendeskadlig. Som exempel vill jag påstå att en läkare eller sjuksköterska antagligen inte skulle tillåtas ha en bisyssla där hen sålde traditionell örtmedicin utan påvisad effekt.

Som du påpekar kan det faktum att du har en annan roll än tidigare spela stor roll. En roll där man representerar arbetsgivaren mer direkt ger mindre utrymme för bisysslor. Det svåra med just sjukvård torde vara att även anställda som inte har chefspositioner syns mycket (kanske mer än cheferna) i verksamheten. Det skulle kunna vara så att utrymmet blir mindre i och med rollbytet.

Vad du kan göra

Jag vill föreslå att du tar kontakt med din eventuella arbetsgivare, berättar om problematiken, och frågar hur den ställer sig till din bisyssla. Om bisysslan tillåts är det ju inga problem. Om den inte tillåts vet du i alla fall arbetsgivaren inställning.

Sammanfattning

Jag kan tyvärr inte ge något entydigt svar utan att veta mer om din verksamhet och din tänkta roll på vårdcentralen. Att fråga arbetsgivaren skadar sannolikt inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Vidar WicklundRådgivare