FrågaÖVRIGTÖvrigt29/02/2024

Efternamnsbyte som en gång funnits i släktledet - Vad gäller?

Jag undrar över efternamnsbyte som en gång funnits i släktledet, då jag läste att någon ska ha burit namnet, räknat ifrån mina föräldrar sen max fyra generationer i rakt uppåtstigande led. Släktingen ifråga var kvinna så det gäller hennes flicknamn innan hon gifter sig. Kan det vara möjligt? Det skulle då bli min morfars farmorsmor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns reglerad i lag (2016:1013) om personnamn (NamnL).

Byte till ett efternamn i släkten
Enligt 18 § NamnL får en person byta till ett efternamn som funnits i hans eller hennes släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får dock inte vara längre sedan någon i släkten bar namnet än fyra generationer tillbaka räknat från och med personens föräldrar.

En person får också byta till ett efternamn som lagligen bärs eller lagligen har burits av minst 2 000 personer enligt 16 § NamnL.

Din situation

Jag förstår det som att du vill byta till din morfars farmorsmors flicknamn. För att det ska gå igenom krävs det alltså att det är minst två generationer som burit namnet som är maximalt fyra generationer bakåt räknat i rakt uppstigande led från dina föräldrar.

Räknat från dina föräldrar bör generationerna bli följande:

1.  Din mor

2.  Din morfar

3.  Din morfars far

4.  Din morfars farmor

5.  Din morfars farmorsmor

Enligt detta blir det alltså den femte generationen bakåt i tiden som har burit namnet, vilket då inte uppfyller lagkravet som finns i 18 § NamnL. Detta eftersom din mor räknas som första generationen, vid en räkning bakåt av generationerna.

Det finns dock ytterligare en möjlighet att byta efternamn och det är om namnet bärs eller har burits av minst 2 000 personer.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Aksel DelfinRådgivare