FrågaEKONOMIÖvrigt20/05/2018

Ena låntagaren vägrar betala sin del av skulden

Hej!

Jag, min son och min son far tog ett gemensamt lån för en utbildning som sonen gått. Nu vill sonens far inte betala sin del av lånet. Hur kan jag göra för att han ska fortsätta betala sin del? Vi har inget skrivet dokument kring överenskommelsen men sonen och jag, dvs 2 av 3 personer anser att han ska fortsätta betala.

Hälsningar

I

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni har tagit ett gemensamt lån är det vanligaste att ni har ett solidariskt betalningsansvar. Det innebär att även om din sons pappa vägrar att betala är du och din son fortsatt betalningsskyldiga gentemot banken. Om ingen av er betalar lånet har banken alltså rätt att vända sig till någon av er, eller till alla tre, och kräva betalning.

Om du betalar sonens pappas del av lånet har du och din son däremot rätt att kräva den summan av honom. Även om ni inte har skrivit ett avtal sinsemellan kan du förmodligen styrka att du har betalat en större del av lånet, med hjälp av kontoutdrag eller liknande.

Jag föreslår att du kontaktar sonens pappa och förklarar att om han inte börjar betala kommer du vara tvungen att vidta åtgärder. Om han vägrar att betala kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få skulden fastställd. När skulden är fastställd kan Kronofogden driva in skulden genom till exempel utmätning på lön.

Ett tips om du vill ha ytterligare hjälp att du vänder dig till någon typ av rådgivning som din kommun erbjuder. Här hittar du kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivning i alla Sveriges kommuner. Du kan även kontakta Kronofogden om du har frågor om hur ett betalningsföreläggande kan gå till.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare