Ersättning vid nersotad egendom

Hej min granne eldade en majbrasa och sotade ner hela min tomt, bil och trädgårdsmöbler kan jag kräva ersättning av honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågan du ställer regleras av skadeståndslagen och kommer nedan förkortas SkL.

Är det en skada enligt skadeståndslagens mening?
Eftersom majbrasan orsakat sot på din tomt, bil och trädgårdsmöbler rör sig skadan om en sakskada. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar sakskada ska ersätta skadan (2 kap. 1 SkL). För uppsåt krävs att din granne med flit sotade ner tomten, bilen och trädgårdsmöblerna vilket jag antar inte varit fallet. Din granne kan dock genom att ha varit oaktsam, genom s.k. vårdslöshet, ha vållat skadan. Lagen ger ingen definition av vad som är vårdslöshet utan det krävs en bedömning i varje enskilt fall. Ytterst är det upp till en domstol att bedöma om vårdslöshet förelegat eller inte. Rena olyckshändelser omfattas inte.

Vad kan du få ersättning för?
Om en domstol skulle göra bedömningen att din granne agerat vårdslöst har du rätt till skadestånd som omfattar

1. Sakens värde eller reparationskostnad
2. Annan kostnad till följd av skadan
3. Inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.
(5 kap. 7 § SkL).

I ditt fall skulle skadestånd möjligtvis omfatta ersättning för sakernas värde eller reparationskostnad, och/eller annan kostnad som skadan medfört.

Kan du kräva ersättning?
Du kan ansöka om stämning hos tingsrätten och få grannens skadeståndsansvar prövat i domstol. Detta innebär dock en utdragen process och du behöver betala en avgift för att skicka in stämningsansökan till tingsrätten.

Mitt råd till dig är istället att försöka lösa situationen genom att komma överens med grannen om eventuell ersättning för den skada som orsakats din egendom.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Kajsa JonssonRådgivare