FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/03/2022

Får man att ha två jobb när arbetsgivaren säger nej?

Hej!

Jag har fått sommarjobb inom landstinget (sjukhus) där arbetet är på heltid. Jag jobbar redan som vikariat inom en myndighet där jag bestämmer själv hur mycket eller lite jag jobbar. Min arbetsgivare sjukhuset vill inte att jag jobbar med något annat för att inte jag ska sluta ut mig själv men jag vill ju helst hålla myndighets jobbet aktivt med något pass i månaden för att jag inte ska förlora den kunskapen jag har från att jobba där då jag kommer återgå till det arbetet efter sommarjobbet.

De två jobben i fråga är inte förtroendeskadliga till varandra.

Kan arbetsgivaren krävs detta av mig eller har jag rätt att få arbeta någon gång per månad på myndighetsjobbet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till lawline med din fråga.

Som arbetstagare får du bara arbeta 40 timmar ordinarie tid per vecka enligt 5 § Arbetstidslagen. När det gäller en anställning hos mer än en arbetsgivare behandlas dessa dock var för sig vilket medför att det inte finns något hinder i lag från att du ska kunna arbeta mer än heltid. Precis som du skriver om så har offentliga arbetsgivare rätt att invända mot så kallade bisysslor (där extrajobb ingår) som kan vara förtroendeskadliga för deras verksamhet. Detta framgår av 7 § Lagen om offentlig anställning (LOA). Med ungefär samma effekt kan arbetsgivare hindra sina anställda från att ta annat arbete som kan anses utgöra konkurrerande verksamhet genom att avtala om en konkurrensklausul i anställningsavtalet. I det här fallet verkar det inte troligt att det skulle röra sig om konkurrerande verksamhet ens om en sådan klausul finns eftersom det dels rör sig om två offentliga verksamheter och att deras områden inte verkar sammanfalla. Trots det kan det vara viktigt att tänka på innan du bestämmer dig för hur du vill gå vidare.

Förutom i de nu nämnda fallen har din arbetsgivare i stort sett ingen rätt att kontrollera vad du gör på din fritid. Detta inkluderar ditt beslut att arbeta extra. Arbetsgivaren har samma rätt som annars att säga upp dig om du är för trött eller liknande för att utföra dina arbetsuppgifter även om det beror på ditt extra arbete. I det här fallet verkar det otroligt att det skulle vara ett problem eftersom det rör sig om så få arbetstillfällen på det andra arbetet som skulle kunna påverka din prestation på heltidsarbetet. Arbetsgivarens möjligheter att säga upp sina anställda beskrivs i 7 § Lagen om anställningsskydd (LAS) och en förutsättning är alltid att uppsägningen ska vara sakligt grundad. Detta innebär att arbetsgivaren inte kan säga upp dig för att du har ett extrajobb om detta inte påverkar ditt arbete hos dem. Här är det dock även viktigt att komma ihåg att om du är anställd med en provanställning så kan arbetsgivaren säga upp dig utan hinder av det vanliga kravet på saklig grund (6 § LAS). Provanställning kan förekomma trots att du bara anställts över sommaren (säsongsanställning, 5 § LAS).

Sammanfattningsvis har arbetsgivaren i det här fallet troligen ingen rätt att kräva att du slutar med ditt andra arbete. Trots det är det viktigt att komma ihåg att du har en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare vilket innebär en skyldighet att ta deras intressen i beaktning. Det bästa vore därför att försöka ha en dialog med din arbetsgivare om framförallt omfattningen av ditt andra arbete. Om du bara arbetar något pass i månaden borde det inte innebära att det sliter ut dig vilket du skriver verkar vara vad de inte vill riskera. Förhoppningsvis kan ni tillsammans hitta en lösning som ni båda är nöjda med.

Hoppas detta besvarar din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare