FrågaÖVRIGTÖvrigt26/06/2022

Får man indraget körkort vid trafikförseelse under prövotiden?

Hej! Jag har fortfarande min prövotid kvar på mitt körkort, vilket gjorde att jag blev orolig. När jag körde bil igår så läste jag fel på hastigheten och körde 80 km/h istället för 60 km/h som gällde på vägen. Därav jag tror jag mötte en civilpolis, han försökte inte stanna mig och jag körde vidare. Vägen var torr med lite trafik och utan gående och cyklister. Därav undrar jag om det finns någon risk att han spelade in fortkörningen och att jag får böter och indraget körkort i efterhand då jag fortfarande har prövotiden kvar? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din fortkörning kan orsaka att ditt körkort återkallas eller inte. Eftersom du aldrig blev stannad är sannolikheten, att du vid ett senare tillfälle skulle få böter m.m. för det trafikbrottet, nästan obefintligt. Detta för att poliser stannar de bilar som bryter mot trafikreglerna och vidtar åtgärder direkt. Däremot hade det varit så att de aldrig fått tag på dig eftersom du körde ifrån dem kan det vara mer aktuellt att leta upp dig med hjälp av videon om du nu skulle ha en sådan.

Men i de fall polisen har bevis på att du körde snabbare än 60km/h på en väg där högsta tillåtna hastighet är 60km/h så riskerar du böter mellan 1500kr – 4000kr. I ditt fall skulle en hastighetsöverträdelse med 20km/h mer än den tillåtna hastigheten innebära 2800kr i böter. Indraget körkort på grund av hastighetsöverträdelse gäller då du kört 31km/h över hastighetsbegränsningen där hastighetsbegränsningen är högre än 30km/h. Alltså på en 60 väg kan ett körkort dras in då man kör 91km/h eller mer. Då du endast kört 80km/h är risken för ett indraget körkort obefintlig så länge din hastighetsöverträdelse inte orsakat andra problem.

Vad innebär Prövotid?
Att du är under prövotid ändrar inte dessa regler. Att ha prövotid på sitt körkort innebär att i de fal du blir av med det så får du göra om det på nytt, alltså köra upp och skriva upp igen. Tillskillnad från någon som inte är på prövotid kan straffet bli att körkortet blir indraget under en viss tidsperiod ex. 2 månader och därefter får personen tillbaka sitt körkort och kan köra igen.

Du kan läsa mer om detta på Transportstyrelsens hemsida. Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/ och https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/nytt-korkort-efter-aterkallelse/

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare