FrågaÖVRIGTÖvrigt18/05/2022

Får man måla en egen tolkning av redan kända tavlor och sedan sälja den?

Hej! Får man måla en egen tolkning av Frida Kahlo och sälja den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som om du undrar om du kan måla en egen tolkning av någon av Frida Kahlos tavlor och sedan sälja den. För att besvara din fråga kommer Upphovsrättslagen (URL) att användas.

Huvudregeln för ett konstnärligt verk är att den som skapat verket har upphovsrätt till det (1 kap 1 § URL). Detta betyder att upphovsrättsmannen har rätt att fritt förfoga över verket genom att göra det tillgängligt för allmänheten och framställa exemplar av det (1 kap 2 § första stycket URL). Att framställa exemplar innebär alla typer av exemplar oavsett om de är tillfälliga eller permanenta och även oavsett i vilken form exemplaren visas, tex på museum eller på bild eller video osv (1 kap 2 § andra och tredje stycket URL)

Det finns dock möjlighet för andra än upphovsmannen att i viss mån framställa och förfoga över verket. Till exempel är det fullt möjligt att bland annat sammanställa andras verk, översätta andras verk och kopiera andras verk för privat bruk (1 kap 4-5 § och 2 kap 12 § URL). Det är också tillåtet att bearbeta en annan persons verk så länge man inte ändrar eller på något annat sätt bearbetar verket i strid med originalverket (1 kap 4 § första stycket URL). För att man ska kunna få bearbeta en annan persons verk och sedan själv få upphovsrätt över sitt egna framställda verk krävs att det uppnår verkshöjd. Detta innebär att ditt verk, tolkat från ett originalverk av Frida Kahlo, måste uppnå originalitet, individualitet och självständighet. Uppnår man verkshöjd har man en upphovsrätt över verket som är oberoende till originalverket (1 kap 4 § andra stycket URL).

Du har alltså en obegränsad rätt att måla en tolkning av Frida Kahlos tavlor för eget bruk medan det krävs att du uppnår verkshöjd för att kunna sälja din tavla vidare (2 kap 12 § och 1 kap 4 § URL). Upphovsrätten håller som huvudregel 70 år efter upphovsmannens död (4 kap 43 § URL). Efter det är det fritt att tolka, framställa m.m verket.

Läs gärna mer om upphovsrätt här

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare