FrågaÖVRIGTÖvrigt05/04/2023

Får man publicera bilder på annan i en chatt utan tillåtelse?

Är det inte nej att en studentnation tar bilder på gäster utan att fråga om lov och postar i chatten för arbetslag utan att ha frågat gästen om tillåtelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vid besvarande av frågan kommer jag att använda mig av regeringsformen (RF), lag om namn och bild i reklam samt brottsbalken (BrB).

Yttrandefrihet:

Rätten att ta bilder på annan samt publicera dessa ligger enligt 2 kapitel. 1 § första stycket första punkten RF inom ramen för yttrandefriheten. Däremot får yttrandefrihet begränsas inom ramen för lag om det är godtagbart i ett demokratiskt samhälle enligt 2 kapitel 20-23 §§ RF.

Begränsningar av yttrandefriheten:

Enligt 4 kapitel. 6a § BrB framgår att kränkande fotografering är förbjudet. Det vill säga att någon med tekniskt hjälpmedel tagit bilder på någon som bland annat befinner sig på en toalett. Det finns även begränsningar av yttrandefriheten enligt 4 kapitel. 6 c § BrB som förbjuder intrång i annans privatliv genom spridning av bilder som bland annat omfattar någons sexualliv eller hälsotillstånd. Isådantfall har man att göra med en olaga integritetskränkning. Detta verkar inte ha skett i fallet.

Enligt 1 § lag om namn och bild i reklam framgår att näringsidkare får ej vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.

Detta innebär alltså att samtycke krävs för bilder i marknadsföringssyfte. Detta har ju dock inte skett i detta fallet då bilderna enbart är postade i chatten för arbetslaget.

Slutsats:

Eftersom bilderna på gästerna är publicerade i en chatt för arbetslaget utgör detta alltså inte ett marknadsföringssyfte. Detta innebär man inte bryter mot en lag om man tar bild på annan utan samtycke och publicerar det i en chatt såvida inte nämnda begränsningar av yttrandefriheten är uppfyllda. Jag utgår dock ifrån att det inte har förekommit någon kränkande fotografering eller liknande på nationen.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och vid andra frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare