FrågaÖVRIGTÖvrigt05/09/2022

Får man spela in telefonsamtal utan motpartens godkännande?

Ett företag spelade in ett samtal med mig och en person från kundtjänst utan att informera mig om det. Jag fick reda på det via sms från den anställdes chef efter att han lyssnat på samtalet. Chefen deltog inte i samtalet utan lyssnade efter att det avslutats. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är brottsbalken (BrB). I svaret kommer det redogöras för vad som gäller vid inspelning av telefonsamtal. Jag tolkar din fråga som att personen du talade med i telefon spelade in samtalet och det kommer därför vara utgångspunkten för svaret.

När får man spela in ett samtal?

Utgångspunkten är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet är omedvetna om inspelningen, samt att den person som spelar in inte deltar i samtalet. Detta enligt 4 kap. 9a § BrB. Det är således tillåtet att spela in samtal som du själv deltar i, även fast motparten är omedveten om inspelningen.

Det är alltså själva inspelningen som är olaglig om den personen som spelar in samtalet inte själv deltar. Däremot är det inte enligt paragrafen ett brott att lyssna på inspelningen i efterhand.

Sammanfattningsvis kan således konstateras att om personen från kundtjänst som du pratade med, spelade in samtalet, är det okej då den personen som spelade in samtalet även deltog i samtalet. Att spela upp samtalet för en annan person i privata syften kan aktualisera andra brott beroende på vad det är för information som framkommer i samtalet. Ett exempel är förtal där det i 5 kap. 1 § BrB stadgas att den som pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning kan dömas till förtal. I detta fall har chefen lyssnat på samtalet och det torde inte ha gjorts i ett privat syfte, och är därför helt okej.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare