FrågaÖVRIGTÖvrigt17/12/2022

Får musik användas till en video som bara används privat?

Jag vill sammanställa foton och videor från familjens resor till en sammanhängande video. Tänker t.ex. använda iMovie som finns som standard-app i iPhone. Det vore trevligt att ha någon bakgrundsmusik och vill då använda musik vi har på cd-skivor. Man kan ju spela in det ljudet t.ex. via appen Röstmemon på telefonen. Kan jag använda den musiken på denna sammanställning av mina foton när den sammanställningen bara används inom familjen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din frågeställning som att du vill använda musik för att digitalt ljudlägga en video eller ett bildspel som ska användas inom familjen, och undrar om detta är tillåtet.

Upphovsrättsligt skydd

Skyddet av litterära och konstnärliga verk såsom musikinspelningar regleras i lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Upphovsrätten har dels en ekonomisk, dels en ideell sida. Den ekonomiska sidan innebär en ensamrätt för upphovsrättsinnehavaren att framställa exemplar av verket (skapa kopior), samt att göra verket tillgängligt för allmänheten (1 kap. 2 § första stycket URL). Den ideella sidan innebär både en respekträtt och en rätt att bli namngiven med sitt verk (1 kap. 3 § URL). Det finns olika krav som måste vara uppfyllda för att verk ska vara upphovsrättsligt skyddade, men i mitt svar utgår jag fortsättningsvis från att den musik du vill använda uppfyller dessa.

Det skydd som primärt aktualiseras i ditt fall är exemplarframställningsrätten. Detta eftersom du skapar nya kopior av det ursprungliga verket genom att spela in låtar på din mobil och/eller infoga dessa ljudfiler i en video. Tillgängliggörande för allmänheten blir troligtvis inte aktuellt eftersom du beskriver att nämnda kopior ska spelas upp inom familjen. Med allmänhet menas nämligen ett obestämt och ganska stort antal personer (C-89/04 punkt 30  och C-263/18 punkt 68).

Får musiken användas privat?

Vissa särskilda verk och situationer är undantagna från upphovsrättsligt skydd genom att detta anges uttryckligen i upphovsrättslagen. Det kan också röra sig om en begränsning av skyddet. Ett sådant fall är framställning av exemplar för privat bruk. I lagen anges att var och en för privat bruk får framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Dessa exemplar får inte användas för annat än privat bruk. Dessutom förutsätts att det ursprungliga exemplaret som kopieras inte har framställts eller gjorts tillgängligt i strid med upphovsrättslagen (2 kap. 12 § URL).

Privat bruk kan förstås ungefär som att skapa kopior åt sig själv eller personer inom familjen eller umgängeskretsen, så länge syftet med användningen inte är kommersiellt (vare sig direkt eller indirekt). Kopiorna får alltså inte användas till exempel inom ramen för en anställning. Det är också förbjudet att låta en utomstående, alltså någon utanför familje- eller umgängeskretsen, utföra kopieringen åt en (2 kap. 12 § tredje stycket 1 URL). Att som i ditt fall använda en inspelning av en CD eller dylikt i en video som i sin tur hanteras bara inom familjen, omfattas alltså sannolikt av detta undantag.

Sammanfattningsvis är musiken på dina CD-skivor troligtvis upphovsrättsligt skyddad. Det går dock bra att använda den för att ljudlägga din video, så länge uppkomna ljud- och videofiler bara används för privat bruk. Detta innebär att varken separata kopior av musiken eller den slutgiltiga videon får spridas i kommersiellt syfte eller utanför din närmsta krets av familj och vänner.

Hoppas att detta är svar på din fråga, annars går det alltid bra att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare