Får polisen gå in i en mobil utan tillstånd?

Får polisen gå in i min mobil utan mitt tillstånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara huruvida polisen utan samtycke får gå in i en mobil kommer jag att hänvisa till bestämmelser i rättegångsbalken (RB). Jag kommer redogöra för om polisen dels får beslagta din mobil och om de har rätt att gå igenom innehållet i din mobil. Om jag har tolkat din fråga fel är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Polisen får beslagta din mobil

Ett föremål får tas i beslag om den skäligen kan antas ha betydelse för utredningen av ett brott (27 kap. 1 § RB). Det krävs alltså inte något brott av viss svårighetsgrad, utan endast att det skäligen kan antas att mobilen har betydelse för utredningen (ett s.k utredningsbeslag). Ett föremål kan vidare tas i beslag om föremålet kan ha tagits från någon genom brott, om föremålet är förverkat på grund av brott eller om föremålet kan ha betydelse för utredning om förverkande (27 kap. 1 § RB).

Den som griper eller anhåller en misstänkt, eller verkställer en häktning, husrannsakan eller kroppsvisitation har rätt att ta föremål i beslag som påträffas i samband med detta (27 kap. 4 § RB). Om föremål påträffas i andra fall än vad jag nyss nämnde får föremålet beslagtas efter beslut från åklagaren eller förundersökningsledaren, men polisen får ta sådant beslut om det finns fara i dröjsmål. En polis som beslagtar ett föremål måste anmäla det hos förundersökningsledaren eller åklagaren som ska göra en prövning om huruvida beslaget ska bestå eller om föremålet ska återlämnas (27 kap. 4 § 3 st RB).

Det ska vidare nämnas att mobilen endast får beslagtas om skälen för detta uppväger det intrång eller men som åtgärden innebär för den misstänkte (27 kap. 1 § 3 st RB).

Får polisen gå igenom din mobil?

Om det är fråga om ett utredningsbeslag så är själva syftet med beslaget att utreda brott. När polisen har tagit en mobil i beslag kan de alltså söka igenom det innehåll som finns i den för att hitta uppgifter som bistår i utredningen av brottet, d.v.s. de får läsa sms och lyssna på telefonsvararen.

Jag hoppas jag har tolkat din fråga korrekt och att du har fått lite klarhet i situationen. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare