Fastighet förvärvad genom blandat fång - huvudsaklighetsprincipen

Problem med gåvoskatt 2001 fick jag min pappas hus som gåva jag betalade honom 80% av dåvarande taxeringsvärde. har nu 2013 sålt fastigheten med vinst. nu menar dom att jag ska ta 1952 taxeringsvärde och att jag inte kan ta upp dom 80% jag ändå betalat. Är det så vet jag inte riktigt vad jag ska göra blir en jätte vinst om jag inte kan dra av dom 80%. Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln enligt inkomstskattelagen 44 kap. 13 § är att kapitalvinsten är skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången och omkostnadsbeloppet som enligt 44 kap. 14 § bland annat avser anskaffningsutgifter. För fastigheter gäller dock den s.k. huvudsaklighetsprincipen. Den innebär att den huvudsakliga innebörden av en överlåtelse är avgörande för om överlåtelsen är att anse som en gåva eller avyttring. För att betraktas som en avyttring fordras att ersättningen överstiger taxeringsvärdet alternativt att gåvoavsikt ej funnits. I ditt fall tycks gåvoavsikt ha funnits och ersättningen understeg taxeringsvärdet. Det innebär att överlåtelsen från din far är att betrakta som en gåva.

Vid gåva träder gåvotagaren i gåvogivarens skattemässiga situation vilket följer av den s.k. kontinuitetsprincipen som kommer till uttryck i inkomstskattelagen 44 kap. 21 §. Har din pappa förvärvat fastigheten innan 1952 beräknas anskaffningsutgiften som 150 % av 1952 års taxeringsvärde vilket följer av 45 kap. 28 §.

Du kommer alltså inte kunna dra av de 80 % som du har betalat är jag rädd.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare