FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning03/04/2014

Fastighetsrätt, klyvning.

Hej väntade i ungefär 3 kvart på min tur . Sedan när det blev det så mumlade en man något och sade hej då vad slags service är detta undrar jag? Nu ville jag ha svar på en liten fråga bara, snälla svara mig hur funkar detta: Har del i ett markområde med en massa andra. detta har uppkommit genom en så kallad sämjedelning innan när detta gick att genomföra utan legalisering. Nu har den störste av delägarna ansökt om legalisering av detta, Alltså alternativet klyvning av marken ligger nu i blickfånget för honom. Vi andra blir därmed tilldelade en liten plätt på kanske några hektar var. Vi förlorar all rättighet till stammarken i helhet, Jakträtt och rätten att ta ut bränsle, m.m som jag förstår det. Han vill sälja sin del i marken, eller blir det hela, alltså mister vi våra delar också. Är det så att det inte går att stycka tomter eller sälja vissa områden till byggande i och med att man inte kan fastställa vilka områden envar äger. Nu vill han sälja sin del till mig och jag därmed kan stoppa klyvningen , men jag kan ju inte ta i anspråk ett visst område eller.......Har en dotter som vill bygga en stuga på en viss plats i ett av områdena. Kan jag köpa hela den här mannens del och sedan sälja en tomt eller en viss del till min dotter, alltså går det att stycka ut en tomt

Lawline svarar

Hej!

Det var tråkigt att höra om din erfarenhet med vår telefontjänst, det kan kanske ha varit så att den som svarade hade dålig mottagning eller dylikt. Vi arbetar alltid mot att ge så bra service som möjligt.

Angående din fråga så, utifrån de omständigheter du beskriver, verkar det enligt mig som att den innehåller en mängd komplicerade juridiska inslag och även verkar behandla stora värden för dig och andra markägare. Det är därför min mening att det är varken ändamålsenligt för dig eller möjligt för oss att inom ramen för denna tjänst ge dig tillfredsställande rådgivning.

Jag vill därför hänvisa dig till att ta kontakt med någon av våra samarbetspartners eller annan yrkesverksam jurist.

Med förhoppning om att du ska finna en lösning,

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare