FrågaEKONOMIÖvrigt31/01/2021

Finns obetalda skulder samlade på något ställe?

Hej, finns det ett samlat ställe där man kan kolla upp om man har obetalda skulder så man slipper ringa runt till mängder av olika inkasso-och kronofogds-företag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Dina skulder finns inte samlade någonstans per automatik, utan du måste själv ta reda på vart du har skulder någonstans. Alla dina skulder behöver inte nödvändigtvis finnas registrerade hos Kronofogden. Sedan 2006 sammanslogs de olika kronofogdemyndigheterna till en rikstäckande myndighet.

De som du är skyldig pengar behöver däremot skicka brev till dig med jämna mellanrum för att en skuld inte ska preskriberas. I 2 § preskriptionslag (1981:130) framgår det att en skuld preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. För konsumentfordringar är preskriptionstiden. Om ett preskriptionsavbrott har skett börjar en ny preskriptionstid att löpa. Det innebär att den som vill ha betalt förlänger den tid hen har på sig att begära betalning. Ett sätt att avbryta preskriptionen är att få ett skriftligt krav eller påminnelse om skulden från den du har en skuld till.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare