Fördelningen av tillgångar vid ett arvsskifte

Hej, min mamma vill behålla sin mammas smycken när hon nu avlidit. Min mammas bror har värderar dem och kräver henne på hela beloppet, dvs det som smyckerna värderades till.

Ska min mamma verkligen betala honom hela beloppet? Ska hon inte bara betala hälften till honom?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din beskrivning undrar du om din mamma han behålla sin mammas smycken utan att betala pengar till hennes bror. Dessvärre utelämnas en hel del viktiga omständigheter, vilket gör det svårt för mig att ge dig ett konkret svar. Jag kommer därför i det följande att på ett övergripande sätt förklara relevanta arvsrättsliga aspekter och fördelning av tillgångar, för att sedermera försöka koppla till din situation. Arvsrättsliga regler hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätten

De första arvsberättigade personerna är bröstarvingar, vilka är barn till den avlidne (2 kap. 1 § ÄB). Dessa kommer som utgångspunkt att ärva direkt (7 kap. 3 § ÄB). Om barnens andra förälder (den avlidnes make) emellertid är vid liv, kommer denne att ärva allt, antingen med full äganderätt eller fri förfoganderätt. Den förstnämnda äganderättsformen är det maken ärver och således får disponera och utnyttja på vilket sätt som helst. Den sistnämnda är i stället tillgångar som erhålls med reservation för barnen. Det är alltså i teorin barnens arv, men den efterlevande maken får fritt disponera tillgångarna. När den efterlevande maken senare avlider, kommer barnen erhålla dels denne förälderns tillgångar, dels tillgångarna som härrör från den först avlidna maken. Regleringen är till som ett skydd för den efterlevande maken. Skillnaden i äganderättsformerna är att det finns vissa regler för hur tillgångar som innehas med fri förfoganderätt får disponeras, även om de är relativt liberala.

Om det inte finns en efterlevande make kommer barnen som sagt att ärva direkt. Barnen har ett lagstadgat skydd för hur mycket de ska ärva. Varje barn har en laglott (vilket är den avlidnes tillgångar dividerat på antalet barn, dividerat på två). Om den avlidne exempelvis har två barn, och tillgångar värda 100 000 kr, kommer varje barns laglott utgöra 25 000 kr (100 000 dividerat på antalet barn, dividerat på två). Resterande 50 000 kr är alltså tillgångar som den avlidne t ex har kunnat testamentera bort. Om den avlidne inte har testamenterat bort något av de resterande 50 000 kr, kommer barnen att dela även på dem.

Vad gäller lottläggningen, dvs hur enskilda egendomsslag fördelas mellan dödsbodelägarna, har varje dödsbodelägare rätt att få ta del av varje slag av egendom som finns tillgänglig (23 kap. 3 § ÄB). Det som inte lämpligen kan fördelas mellan dem ska i istället läggas på en lott. Om parterna inte kommer överens om en fördelning av en viss egendom, innebär det ofta antingen att de blir samägare till egendomen eller att egendomen säljs för att de ska dela på försäljningssumman.

Vad innebär det här för dig?

Din mamma och hennes bror ingår i den första arvsklassen som bröstarvingar och är därför de första som är berättigade till arv. Det framgår inte om din mammas andra förälder är vid livet. Det är en avgörande skillnad, eftersom arvet tillfaller den andra föräldern om denne är vid livet. När den andra föräldern avlider kommer din mamma och hennes bror i sådant fall erhålla arvet från båda föräldrarna. För enkelhetens skull utgår jag från att den andra föräldern inte är vid livet, varför din mamma och hennes bror är först på tur i arvsfördelningen.

Om din mor och hennes bror är de enda bröstarvingarna är deras respektive arvslott hälften av deras mors tillgångar. Om det inte finns någon annan arvsberättigad (t ex en testamentstagare) kommer de istället att dela på allt, dvs 1/2 vardera. Hur fördelningen av tillgångarna ska gå till är något som de gemensamt måste bestämma. Om din mammas bror vill ta del av smyckena har han rätt till det, t ex genom att bli samägare. Det bör dock noteras att om din mamma får erhålla smyckena på egen hand, får smyckenas värde inte får inskränka din mammas brors laglott, dvs värdet på dem får inte överstiga hälften av värdet på deras mammas tillgångar.

Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du vill ha mer specifika svar på din situation.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare