Föreligger rätt till semesterlön vid sjukskrivning?

Hej! Tycker att semesterlagen är så luddig fattar inte vad dom menar. Jag har varit sjukskriven i 2 år och 1 månad och har fått sluta mitt jobb pga arbetsbrist jag blev sjukskriven i Februari 2017 och den sommaren fick jag ut min intjänade semester i pengar. Nu undrar jag om jag har rätt till ytterligare 180 dagar som det står i lagen? Vore tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer i mitt svar att utgå från att du undrar om du har rätt till semesterlön under tiden du har varit sjukskriven.

Enligt 17 § semesterlagen är frånvaro från arbete på grund av sjukdom semesterlönegrundande om frånvaron inte överstigit 180 dagar under intjänandeåret. Tiden mellan 1 april till 31 mars påföljande år kallas för semesterår. Motsvarande period närmast innan semesteråret kallas intjänandeår (3 § semesterlagen). Detta innebär i ditt fall att du inte får ha varit frånvarande från arbetet i över 180 dagar under perioden 1 april - 31 mars närmast före ditt semesterår.

Jag tolkar din fråga som att du från februari 2017 varit helt frånvarande från ditt arbete. Det innebär därmed att intjänandeåren 1 april 2017 - 31 mars 2018 respektive 1 april 2018 - 31 mars 2019 inte har varit semesterlönegrundande för dig.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare