FrågaÖVRIGTÖvrigt13/02/2023

Fråga om grävningsarbeten på tomt i relation till strandskydd och marklov

Vad gäller vid strandskydd. Som jag har förstått det så får man inte enligt 7 kap. 15 § utföra grävningsarbeten på en tomt som ligger inom strandskyddsområdet. I lagkommentaren på JUNO står det dock att det inte gäller om man är inom sin hemfridzon. Man får bara inte utöka hemfridzonen eller störa djur och växtliv. Vad gäller här får man gräva på en tomt man äger sålänge man ej stör djur och växtliv och om det är på ens hemfridzon samt vem har bevisbördan för att djur och växtliv väsentligen kan störas? Utrag ur lagkommentaren till paragraf 7:15 MB: "När det gäller förbuden i 7 kap. 15 § MB får dessa anses gälla utanför hemfridszonen, dvs. utanför den etablerade tomtplatsen. Projekt inom tomtplatsen blir då i princip dispensfria, utom i de fall projektet kan befaras utöka den etablerade tomtplatsens storlek, eller störa växt- och djurlivet på ett väsentligt sätt utanför den etablerade tomtplatsen" Får man gräva eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga rör bland annat strandskyddet och bestämmelser kring detta finns i miljöbalken (MB). Jag kommer därför att använda mig av dessa bestämmelser för att besvara din fråga.

Vad innebär strandskyddet?

Syftet med strandskyddet är dels att säkra allemansrättslig tillgång till strandområden dels att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet (7:13 MB). Strandskyddet sträcker sig 100 meter från strandlinjen både ut i vattenområdet och upp på land (7:14 MB).

Strandskyddet innebär att områden runt alla vattendrag skyddas mot uppförande av byggnader, grävning och diverse andra åtgärder (7:13 och 7:15 MB).  Inom  ett strandskyddat område får inte dessa åtgärder vidtas, såvida inte dispens har beviljats. Det är kommunen som har befogenhet att ge dispens från strandskyddet och dispens får ges om särskilda skäl föreligger (7:18 b MB). Som särskilt skäl kan nämnas exempelvis att området omfattas av hemfridszonen, precis som du nämnt (7:18 c MB). Hemfridszonen är undantagen eftersom att den inte omfattas av allemansrätten och därmed saknar betydelse för strandskyddets syfte avseende att säkra allemansrättslig tillgång till strandområden.

Det stämmer alltså som du skriver att grävningsarbeten inte får utföras (utan dispens) på en tomt som ligger inom ett strandskyddat område.

Djur- och växtlivet och vem har bevisbördan?

Om du har en tomt där hemfridszonen sträcker sig ner till vattnet och därmed “slår ut” strandskyddets första syfte, det vill säga att trygga den allemansrättsliga tillgången, behöver du trots detta ta hänsyn till om åtgärden (grävningen) kommer skada djur- och växtlivet.

När frågor prövas om dispens är den som vill vidta en åtgärd skyldig att visa att de förpliktelser och krav som ställs enligt miljöbalken iakttas (2:1 MB). Det är alltså du som har bevisbördan för att livsvillkoren för djur- och växtlivet inte påverkas negativt.

Marklov

Värt att nämna är dock att grävning ibland kan kräva marklov, även på tomter. Om ett område omfattas av en kommunal detaljplan kan marklov behövas, beroende på hur mycket markens höjdläge kommer att förändras. Marklov ansöker du om hos din kommuns byggnadsnämnd. Tyvärr kan jag inte ge dig ett direkt svar på om du behöver ett marklov eller inte, eftersom att jag inte vet vilken kommun du önskar utföra grävningen i. Jag skulle rekommendera dig att kontakta byggnadsnämnden i din kommun för att ta reda på om området omfattas av en detaljplan.

Slutsats och rekommendation

Min slutsats är alltså beroende på om området omfattas av en detaljplan eller inte. Jag skulle därför råda dig att kontakta din kommuns byggnadsnämnd avseende frågan om marklov. Vad gäller strandskyddet så skulle jag även råda dig att inte påbörja någon grävning innan du med säkerhet vet att området antingen inte omfattas av strandskyddet eller till dess att du har fått dispens.

Jag hoppas att du har fått lite klarhet i din fråga. Stort lycka till!

Sarah LianderRådgivare