Fråga om särkullbarns rätt till arv

Kan efterlevande make minska den förmögenhet som kan efterärvas av särkullbarn, genom att köpa kapitalförsäkring med förmånstagare t ex egna barn? Eller skulle det räknas som orimligt stor gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Gällande särkullbarns rätt att ärva sin förälder gäller inte samma reglering som för bröstarvingar. Särkullbarn har nämligen möjlighet att begära ut sin arvslott så fort föräldern har avlidit och behöver således inte vänta tills den efterlevande maken avlider (ärvdabalken 3 kap 1§). Detta betyder alltså att särkullbarnet få ut sin laglott direkt. Men om den efterlevande maken har hunnit förfoga över egendomen innan särkullbarnet hunnit få ut sin arvslott så att arvslotten inte kan täckas av den egendom som finns kvar i dödsboet så har denne i andra hand rätt till en laglott (hälften av arvslottens värde. ärvdabalken 7 kap 1§) men för detta så måste testamentet jämkas ( ärvdabalken 7 kap 4§). Det som är viktigt att påpeka gällande den efterlevande makens förfogandemöjlighet över ärvd egendom är att denna innehas med fri förfoganderätt  - inte fri äganderätt - vilket innebär en begränsning i förfogandet. Denne kan exempelvis inte testamentera denna egendom vidare (ärvdabalken 3 kap 2§ 1st).

Hoppas att du fått klarhet gällande din fråga. Om du har ytterligare funderingar, tveka då inte på att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare