Behöver jag jämka för att få laglott?

Hej

Har en fråga om bouppteckning och arvsskifte.

Min pappa avled i april i år och har efterlämnat ett testamente där det står att min syster ska ärva all hans kvarlåtenskap förutom min lagstadgade laglott.

Behöver jag göra en jämkning hos min syster då eller räcker det med att det framgår av testamentet att jag ska få ut min laglott?

Om min syster säger nej hur går jag tillväga då med bevis o dylikt om att jag har kontaktat henne inom sex månader?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För de fall det är ostridigt att det finns ett testamente där det står att din syster ska ärva allt förutom din lagstadgade laglott så ska så ske automatiskt. Jämkning behöver bara göras om din rätt inskränks av testamentet, då det framgår att du ska få din rätt i testamentet så inskränks inte denna. Hade det däremot inte framgått av testamentet så hade du behövt begära jämkning genom att meddela din syster det inom sex månader.

Då ni båda är dödsbodelägare får ni kommunicera hur ni vill att det hela ska gå till. Du kan läsa mer om proceduren på https://www.efterlevandeguiden.se/

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare