Glömt att scanna varor i mataffären - är det stöld?

Jag och min familj var och handlade idag och vi hade en blippkontroll. Det blev något slags missförstånd och vi missade att blippa varor för 300 då min pappa trodde att min mamma redan hade blippat osv. Vi betalade alltså för allt för 800 kr ungefär men missade varor för 300 kr. När vi är påväg ut kommer anställda fram och vill gå igenom våra varor. Min pappa följer med och ingen av oss hade någon aning om att vi av misstag inte hade betalt. De anklagade oss även för stöld av andra varor som de redan hade kontrollerat var betalda. Nu är min pappa polisanmäld och jag undrar vad det kan bli för påföljder och hur det blir om han får en prick i registret? Hur länge varar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Du undrar alltså vilka påföljder som kan bli aktuella samt hur länge en prick i registret finns kvar. Jag kommer inredningsvis att redogöra för aktuella brottsrubriceringar samt rekvisit för att senare närmare diskutera vad som kan bli aktuellt i ert fall.

Brottsrubricering

I ert fall skulle ansvar för stöld kunna aktualiseras. Stöld regleras i 8:1 BrB (brottsbalken). I bestämmelsen finns olika rekvisit som ska vara uppfyllda för att ansvar ska föreligga - med andra ord olika omständigheter som ska föreligga för att man ska kunna dömas för brottet. Dessa rekvisit är att man ska ha tagit något som tillhör annan, med uppsåt att tillägna sig det och detta tillägnande ska innebära skada för den som blir bestulen. För stöld kan påföljden bli fängelse i högst 2 år.

I det fall att stölden, med hänsyn till det tillgripnas värde samt övriga omständigheter, är att anse som ringa ska man istället dömas för ringa stöld till fängelse i högst 6 månader (8:2 BrB). Rekvisiten är i övrigt desamma som i 8:1 BrB.

Värdegräns

Högsta domstolen har i mål B 6140-18 kommit fram till en värdegräns som ska utgöra skiljelinjen mellan ringa stöld och stöld. Vid butikstillgrepp ska värdegränsen 1 250 kr tillämpas. Stöld av föremål till ett värde under 1 250 kr är alltså att betrakta som ringa stöld, medan stöld av föremål av högre värde betraktas som stöld av normalgraden. I ert fall rör det sig om varor till ett värde av 300 kr och således kan endast ringa stöld bli aktuellt.

Uppsåtsrekvisitet

För ansvar för stöld och ringa stöld krävs uppsåt. Uppsåt kan bäst beskrivas som avsikt att begå handlingen i fråga. I vårt fall krävs alltså uppsåt till att ta varorna utan att betala för dem, vilket inte verkar vara fallet i er situation. Du beskriver det som att ni av misstag glömt registrera varorna och i sådant fall föreligger inte uppsåt.

Slutsats

För både stöld och ringa stöld förutsätts att uppsåt föreligger. Eftersom inget uppsåt föreligger i ert fall har jag svårt att se att din far skulle bli dömd för ringa stöld. Om så ändå skulle vara fallet kommer böter bli påföljden och uppgifter om brottet (pricken i registret) kommer finnas kvar i 5 år (17 § p. 9 lagen om belastningsregister).

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare