FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning05/12/2013

Har hunnit bygga klart, men markägaren vägrar avstyckning.

Vad gäller då man blivit lovad en bit mark och hunnit byggt klart och markägaren vägrar stycka ur? Markägaren som har jordbruksfastighet intygade även att bygglov behövdes ej?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Ni har byggt klart någonting i tron om att en fastighet ska avstyckas, och att ni ska få köpa denna. Avstyckningen äger dock inte rum. Har ni byggt på annans mark tillhör detta inte fastigheten utan er (som lös egendom) enligt 2 kap. 4 § JB (det finns smärre undantag som jag inte tror är tillämpliga - tillräckligt utförlig information saknas).

Bygglov regleras i 9 kapitlet i Plan- och bygglagen (2010:900). Kolla där (jag vet att det inte är helt lättbegripligt men jag vet inte vad ni byggt) om det ni har byggt kräver bygglov eller inte. En bra utgångspunkt att ha är att mer eller mindre allt behöver bygglov. Vad markägaren påstår om bygglov gäller inte över lagens regler. Jag tror därför inte att ni har någon möjlighet att lasta markägaren för att ni inte ansökt om bygglov.

Ni har åtminstone ett muntligt avtal som båda parter ska förhålla sig till. Skadestånd ska utgå vid avtalsbrott.

Det går inte att tvinga fram en avstyckning, men skadestånd för kontraktsbrott är aktuellt. Hur ert avtal ser ut vet jag inte.

Hoppas svaret varit till någon hjälp,

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare