Har jag rätt att ta ut semesterledighet under min uppsägningsperiod?

Hej

Vad gäller vid egen uppsägning..

jag har arbetat några år och säger upp mig t.ex. nu i25 mars så jag har sista anställningsdagen 25/6 har jag rätt att få min semester de sista veckorna då de infaller under sommar semester? Kan arbetsgivaren neka mig detta? Har annan semester önskad egentligen men den är inte godkänd enligt arbetsgivaren.

Har inte något tillägg i kollektivavtalet ang semester. Kan de tvinga mig att ta ut min semester i pengar? Eller har jag rätt att ta ut min semester under uppsägnings perioden?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Semesterlagen anger att arbetstagare i Sverige i normalfallet har rätt till 25 dagars betald semester under perioden juni till augusti (4 § och 12 § semesterlagen).

När du sagt upp dig har du bara rätt till semesterledighet under uppsägningstiden förutsatt att ledigheten redan är utlagd eller beviljad sedan tidigare. Eftersom det framkommer att du inte har fått önskad semester beviljad, så har du inte någon rätt enligt lag att ta ut semester under uppsägningstiden. Du och din arbetsgivare kan dock komma överens i efterhand om när semesterledigheten ska läggas ut.

Om din uppsägningstid vore under juni till augusti hade du däremot haft rätt att vara ledig under denna period, minst fyra veckor i följd (12 § semesterlagen).

Om du inte får semesterledighet under uppsägningstiden har du rätt att få semesterersättning för den ledighet du inte har tagit ut. Detta ska utbetalas senast en månad efter att anställningen har upphört (28 § och 30 § semesterlagen).

Sammanfattning

Arbetsgivaren kan neka dig semesterledighet under uppsägningstiden och kan tvinga dig att ta ut din semester i pengar.

Jag ber om ursäkt att ditt svar har dröjt, men jag hoppas du är nöjd med mitt svar ändå! Om du inte är nöjd är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare