Har man rätt till semesterlön även fast man varit sjukskriven? Vem betalar ut den?

Har man rätt till semesterlön fast man varit sjukskriven pga arbetsskada och i så fall vem betalar ut den?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av semesterlagen.

Har man rätt till semesterlön även fast man varit sjukskriven?

Som sjukskriven med sjukpenning från försäkringskassan har man fortfarande rätt till semester och semesterlön precis som övriga arbetstagare. Du har alltså rätt till din semester och semesterlönen även fast du varit sjukskriven på grund av arbetsskadan. Arbetsgivaren ska behandla din semester på samma sätt som arbetsgivaren behandlar övriga anställdas semester.

Sjukskrivningen kan dock påverka antalet betalda semesterdagar du har. Det beror på att betalda semesterdagar tjänas in under ett intjänandeår. Man måste ha tjänat in betalda semesterdagar för att kunna ta ut en betald semester. Intjänandeåret börjar den 1 april och avslutas 31 mars året därpå (3 § semesterlagen). Hur många dagars betald semester du får, dvs. hur mycket semesterlön du får ut, beror på hur mycket du jobbade under året (7 § semesterlagen).

I så fall, vem betalar ut den?

Det är arbetsgivaren som betalar ut semesterlönen, precis som arbetsgivaren betalar ut "vanlig lön".

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare