Hjälp med att driva in en skuld

Hej..

Jag har en " kompis" som är skyldig mig över 1milljon. Jag undrar vad jag kan få för hjälp samt vad jag behöver för underlägg för att kunna få hjälp. Finns det något papper han behöver skriva på. Kan kronofogden ta över skulden så jag kan få mina pengar..

Lawline svarar

Hej Oskar!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår din fråga undrar du om och hur du kan få hjälp av Kronofogden med att driva in din skuld. När Kronofogden hjälper till med att driva in penningskulder kallas detta för betalningsföreläggande. Detta regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning vilket kommer vara den lag jag hänvisar till i mitt svar. På sin hemsida har Kronofogden en tjänst där du digitalt kan ansöka om ett betalningsföreläggande.

När du fyller i din ansökan måste följande saker framgå:

Ditt namn och personnummer (9 §). Namn, personnummer och kontaktuppgifter (mailadress, telefonnummer och postadress) till den du vill ha betalt av (18 §). Att du vill ha betalt och varför du vill ha betalt (10 §). Det är väldigt viktigt att du noggrant beskriver hur skulden har uppstått, annars kan Kronofogden komma att avvisa din ansökan. Du behöver dock inte skicka några bevis till Kronofogden. Du måste även ange hur mycket du vill ha betalt, när skulden skulle varit betald samt om du kräver någon ränta (11 §). Om din ansökan inte är fullständig kommer Kronofogden höra av sig och be dig komplettera den (20 §). Annars kommer Kronofogden ta upp din ansökan och kontakta personen du kräver pengar av. Personen får då två veckor på sig att svara på kravet (25 §). Vad som händer sedan beror på hur personen du kräver pengar av ställer sig till ditt krav.

Personen betalar

Det bästa som kan hända är att personen betalar direkt till dig. I så fall ska du omedelbart meddela Kronofogden detta.

Personen svarar inte

Om personen inte svarar alls kommer Kronofogden att meddela ett utslag i enlighet med din ansökan (42 §). Detta innebär att Kronofogden har godkänt ditt krav och kommer börja driva in din skuld. Det enda som kan stoppa Kronofogden från att driva in din skuld är om personen du kräver pengar av ansöker om återvinning (52 §). Återvinning innebär att Kronofogden skickar ärendet till tingsrätten.

Personen bestrider ditt krav

Det tredje som kan hända är att den du kräver pengar av bestrider ditt krav. Kronofogden kommer då omedelbart meddela dig om detta. Du har då fyra veckor på dig att skriftligen meddela Kronofogden att du vill att de ska överlämna ärendet till tingsrätten (33–34 §). I denna begäran så måste du ange de omständigheter och bevis du vill åberopa i tingsrätten. Du måste alltså beskriva på vilket sätt skulden har uppkommit och berätta vilka bevis du har för det. Att processa i domstol är ganska svårt och jag skulle därför rekommendera att boka tid med en jurist om det skulle gå så här långt. Du kan boka tid med en av oss jurister på Lawline genom att använda länken längst ned i mitt svar.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare