Hur kan jag ärva tillbaka fastigheten som min sambo fått i gåva?

Om jag ger en fastighetsgåva till min sambo kan han skriva att om något händer så ärver jag den delen tillbaka eller är det dottern som måste ha det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga ska vi kika i jordabalken (JB) och ärvdabalken (ÄB).

Fastighetsgåva

Jag vill inledningsvis nämna att en gåva av en fastighet skiljer sig en aning från en gåva av annan egendom. Det är nämligen vissa formkrav man måste beakta vid överlåtelser av just fastigheter (4 kap 29 § JB). För att en gåva av en fastighet ska vara giltig krävs att ett gåvobrev upprättas som uppfyller jordabalkens formkrav på fastighetsöverlåtelser. Gåvobrevet måste då vara skriftligt, undertecknat av både gåvogivare (dig) och gåvotagare (din sambo), fastighetens beteckning och överlåtelseförklaring måste anges i brevet. Dessutom måste gåvobrevet bevittnas av två vittnen (4 kap 1 § JB).

Arv

Sambos ärver inte varandra. För att du ska ärva din sambo så krävs att din sambo upprättar ett testamente där det framgår att vid händelse av din sambos bortgång ska du ärva fastigheten.

Det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt (13 kap 1 § ÄB). Det ska vara skriftligt, bevittnas av två personer och undertecknas av din sambo (10 kap 1 § ÄB). Testamentesvittnena bör också anteckna sina yrken, hemvist och tid för bevittnandes vid sina namnteckningar (10 kap 2 § ÄB). Testamentet ska inte registreras någonstans, men det är bra att förvara det på ett säkert ställe så att det till exempel inte försvinner.

Sammantaget
Genom gåvobrevet blir fastigheten din sambos. För att du ska ärva fastigheten i händelse av din sambos död krävs att det finns ett testamente som säger att du ska ärva just fastigheten. Det går inte att på annat sätt reglera hur arv ska fördelas. Mitt förslag är därför att din sambo upprättar ett testamente där det framgår att du ska ärva fastigheten vid händelse av din sambos död.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare