FrågaÖVRIGTÖvrigt31/08/2023

Hur kan man hitta en bestämmelse som är upphävd genom lag?

Hej I ett skolarbete läser jag i äktenskapsbalken och under 2 kap 2 § står det att den har upphävts genom lag (1988:1254). Hur ska jag gå tillväga för att se vad som stod i 2§ innan upphävningen gjordes. Tack för hjälp MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Tyvärr besvarar inte Lawline skolrelaterade frågor men då frågan du ställer även kan ha betydelse för andra kommer här ett kortfattat svar på din fråga.

Bestämmelsen är som du själv nämner upphävd vilket i detta fall innebär att den har upphört att gälla och är borttagen. För att få information om vad som ändrats i en lag och varför kan man söka svar i propositionen till lagen. Om det är problematiskt att finna informationen via internet kan man även besöka bibliotek för att hitta svaret i den tryckta versionen av SFS.

Just den bestämmelsen du söker handlade om att den som är omyndigförklarad inte får ingå äktenskap utan en förmyndares samtycke. ”Den som har förklarats omyndig eller enligt domstolens beslut skall förbli omyndig även efter uppnådd myndighetsålder får inte ingå äktenskap utan förmyndarens samtycke. Om förmyndaren inte lämnar sitt samtycke, får domstolen på ansökan av den omyndige tillåta äktenskapet.”

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare