Hur kommer arvet att fördelas till mitt barn efter min död?

Jag och min fru är gifta med 2 gemensamma barn. Jag har 1 barn sedan tidigare äktenskap. Min fru står som ägare till vårt hus, bilar, våra konton & lån. Jag äger ingenting. På grund av att jag tidigare haft företag som gick i konkurs samt att jag har en skuld till Kronofogden. Därför detta upplägg. I mitt tidigare giftermål hade jag samma upplägg, alltså min dåvarande fru stod som ägare till allt. Vi skildes och hon tog allt, hus, bilar och banktillgodohavandet. Om jag dör först , vad gäller då för mitt barn gällande arv. Jag äger således ingenting men hon får istället ärva allt från sin biologiska mor som jag ändå varit med om att betala. Inga andra syskon där. Hennes mamma är ensamstående och ingen annan släkt. Därför detta upplägg från min sida. Hon får en bra summa i alla fall. Våra gemensamma barn ärver i sin tur min fru.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om arvsfördelning återfinns i Ärvdabalken.

Huvudregeln, enligt 2 kap. 1 § ÄB är att ditt barn ärver sin far eller mor. Det innebär att det barn du har med din exfru kommer att ärva din kvarlåtenskap när du avlider.

Du är gift. Enligt 3 kap. 1 § ÄB kommer din fru ärva dig framför era gemensamma barn, som då måste avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken. Det barn du har med din frånskilda fru kommer att, som särkullbarn enligt samma paragraf, ha rätt att ta ut sitt arv direkt.

Din kvarlåtenskap kommer att fördelas mellan dina barn i lika lott. 1/3 av din totala kvarlåtenskap kommer tillfalla det barn du har med din frånskilda fru som har rätt till arvet direkt. Har du ingen kvarlåtenskap kommer inte något arv utdelas. Kvarlåtenskapen består av din enskilda egendom samt det giftorättsgods som blir resultatet av den fiktiva bodelning som görs efter din död.

När särkullbarnets moder sedan avlider kommer en ny arvsfördelning att göras med utgångspunkt i kvarlåtenskapen efter henne.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare