Hur kommer arvet efter min sambo att fördelas?

Hej, jag har en fråga kring arv och barn.

Jag och min sambo har ett gemensamt barn och han har ett sedan tidigare.

Om vi båda skulle gå bort hur delas våra tillgångar upp?

Säg tex huset vi äger 50% var, ärver vår gemensamma son 50% från mig och 25% från sin pappa medans hans tidigare dotter då ärver 25%. Eller delas huset 50/50 trots att vi äger 50%var

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din sambo inte har förordnat om er kvarlåtenskap genom testamente, att ni har ett gemensamt barn samt att han har ett annat sedan tidigare och att du därför undrar hur era tillgångar kommer att fördelas.

För att besvara din fråga kommer jag nedan tillämpa dels sambolagen (SamboL), dels ärvdabalken (ÄB).

Bodelning vid den ena sambons frånfälle

Inledningsvis bör observeras att huvudregeln i svensk arvsrätt är att sambor inte ärver varandra. När den ena sambon avlider har den efterlevande sambon dock rätt att begära bodelning, i vilken den s.k. samboegendomen ska delas lika mellan den efterlevande sambon och den avlidne sambons dödsbo (8 § och 18 § SamboL).

Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag (3 § SamboL).

Något om den legala arvsordningen

När eventuell sambobodelning skett, ska den avlidnes kvarlåtenskap fördelas. Om arvlåtaren saknar testamente kommer hans eller hennes kvarlåtenskap att fördelas enligt den legala arvsordningen, som bland annat säger att kvarlåtenskapen i första hand ska tillfalla hans eller hennes barn (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Barnen tar då lika lott (2 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Om du vill läsa mer om den legala arvsordningen kan du göra det här.

Vad gäller i ert fall?

Slutsatsen är alltså att din och din sambos respektive kvarlåtenskaper kommer att tillfalla era barn. Eftersom du har ett barn, kommer hela din kvarlåtenskap att tillfalla honom. I och med att din sambo har två barn och dessa ska ta lika lott, kommer varje barn erhålla 50% vardera. Om du och din sambo äger halva huset var, innebär också detta – precis som du är inne på – att 75% av huset kommer att tillfalla er gemensamma son medan 25% av huset kommer att tillfalla din sambos tidigare dotter.

Ett testamente kan sätta den legala arvsordningen ur spel

Det bör dock observeras att både du och din sambo får förordna om era kvarlåtenskaper genom testamente och att ni därigenom (delvis) kan frångå den legala arvsordningen (9 kap. 1 § ÄB).

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare