Hur lång semester har jag rätt till när jag inte arbetat förgående semesterår?

Hej! Om jag blir anställd på 6 h i veckan och börjar i april 2022, har jag rätt till semester sommaren 2022?

Eller är det 5 stycken obetalda dagar jag har rätt till? Hjälp mig gärna förstå, tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall blir semesterlagen (SemL) aktuell.

Du har rätt har till 25 semesterdagar varje semesterår oavsett vilken anställningsform du har (4 § första stycket SemL). Med semesterår avses perioden mellan den 1 april till och med den 31 mars. För att få betald semester (semesterlön) detta år, ska du ha arbetat hos arbetsgivaren föregående semesterår (4 § andra stycket SemL). När det kommer till förläggningen av din semester har du som huvudregel alltid rätt att ta ut fyra veckor på sommaren, dvs mellan juni och augusti (12 § SemL).

Eftersom du eventuellt börjar ditt nya arbeta i april år och därmed inte arbetade där föregående semesterår har du därmed endast rätt till fem veckors obetald semester, varav fyra av dessa får förläggas under sommaren. Vill du inte ta ut semester pga. att den är obetald så har du också rätt att avstå får den (8 § SemL). Du kan dock höra med din arbetsgivare om det finns någon möjlighet för dig att få s.k. förskottssemester. Det finns nämligen arbetsgivare som erbjuder semesterlön trots att du inte har hunnit tjäna in den.

Sammanfattning
Du har därmed rätt till fem veckors obetald semester och inte endast fem dagar. Fyra av dessa veckor ska desuttom som huvudregel förläggas under juni - augusti.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare