FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/01/2022

Hur länge får man vara behovsanställd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Redan nu kan det nämnas att det inte finns någon enhetlig definition av termen behovsanställning. Mycket kan bero på att termen inte är fastslaget i lagstiftning. Oftast brukar man dock med behovsanställning mena sådan anställning där arbetstagaren kallas in vid olika tillfällen för att utföra arbete. Hur ofta vederbörande blir inkallad beror på från fall till fall. Rent juridiskt brukar behovsanställningarna betraktas som tidsbegränsade anställningar där respektive tillfälle du arbetar ses som en tidsbegränsad anställning.

Med utgångspunkt i denna terminologi kommer jag att redogöra för den rättsliga regleringen i din uppkomna situation. Vidare tolkar jag det som att du undrar hur länge en person får vara behovsanställd innan behovsanställningen omvandlas till fast anställning.

När omvandlas behovsanställningen till en tillsvidareanställning?

Respektive arbetstillfälle brukar som sagt betraktas som en tidsbegränsad anställning. Tidsbegränsad anställning går över till en fast anställning efter att den anställde varit tidsbegränsad anställd hos samma arbetsgivare i mer än två år under en femårsperiod (5 a § LAS). Här ska hänsyn endast tas till de dagar som den anställde arbetet och alltså inte de dagar denne inte gjort det. Kontentan av det nu anförda är att en behovsanställd kan vara anställd hos samma arbetsgivare tills dess att den tidsbegränsade anställningen går över till en tillsvidareanställning på grund av att den behovsanställde varit hos arbetsgivaren anställd i mer än två år under en femårsperiod.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare