Hur länge finns betalningsanmärkningar kvar?

Finns min hyresskuld kvar för alltid?

Dvs om jag en gång haft hyresskuld är det i stort sett omöjligt för mig att få en lägenhet igen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur jag tolkar din fråga

Jag uppfattar din fråga som att du har haft en hyresskuld som du inte har betalat i tid och att du därefter har fått en så kallad betalningsanmärkning (en anmärkning i kreditupplysningsföretagens register om att du inte har betalat en skuld i rätt tid). Sådana anmärkningar finns med i kreditupplysningsbolagens register, och när någon begär ut en kreditupplysning om dig kan de se att det finns en betalningsanmärkning registrerad. Precis som du skriver så kan en sådan betalningsanmärkning göra det svårt att hyra en lägenhet eller få ett banklån till exempel.

Finns din betalningsanmärkning kvar för alltid?

En betalningsanmärkning finns vanligtvis kvar i kreditupplysningsföretagens register i tre år efter att den uppkom när det gäller privatpersoner. Svaret på din fråga är alltså att betalningsanmärkningen inte kommer att finnas kvar för alltid.

Med vänliga hälsningar

Jonathan LengyelRådgivare