FrågaEKONOMIÖvrigt01/11/2023

Hur länge kan en bank neka person att öppna konto pågrund av misstanke om penningtvätt?

Hur länge kan en bank neka en person till att öppna konto pga av misstanke av penningatvätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Enligt artikel 16 betalkontodirektivet (EU-direktivet 2014/92/EU) ska medlemsstater säkerställa att konsumenter kan öppna konton med grundläggande funktioner hos en bank. Enligt artikel 17 definieras “grundläggande funktioner”. Man ska kunna öppna, inneha samt avsluta ett betalkonto, insätta medel på detta samt kunna ta ut medel från kontot. Alltså är det en rättighet att öppna ett konto med basala funktioner hos en bank.

Däremot finns vissa undantag för denna rättighet. Detta är exempelvis misstanke om penningtvätt. Man kan alltså neka en kund att öppna ett konto på denna grund. Detta torde gälla sålänge misstanke om brottet råder.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar får du höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare