FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/03/2022

Hur långt sträcker sig lojalitetsplikten?

Hej! Jag har en fråga om lojalitet mot arbetsgivaren.

Min chef har rekommenderat en produkt till en kund som jag vet har en del brister som skulle orsaka kunden problem i det långa loppet. Produkten är ett engångsinköp för ca 150000:-

Måste jag ljuga för kunden och backa upp min chef och kan jag anses illojal om jag säger sanningen, då kunden rådfrågade mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga såsom att du vill veta om du kan anses vara illojal mot din arbetsgivare om du säger sanningen till din kund. Jag utgår från att du jobbar för ett företag och att ni säljer produkter till konsumenter och inte andra företag. För att besvara din fråga kommer Konsumentköplagen (KköpL) att användas.

Vad innebär lojalitetsplikten?

Lojalitetsplikten är en rättslig princip som är ömsesidig och innebär att ingen av parterna, arbetstagare och arbetsgivare, får vidta en åtgärd som är till skada för varandra under hela anställningen (även under uppsägningstiden). Detta innebär framförallt att inte starta eller förbereda en konkurrerande verksamhet redan under sin anställning men också annan ekonomisk skada (7 § första stycket Lag om företagshemligheter). Om du berättar att det finns brister med produkten och din kund väljer att inte köpa varan förlorar din arbetsgivare en viss inkomst. Din arbetsgivare måste dock bevisa att det var din handling, dvs att berätta sanningen, som gjorde att kunden valde att inte köpa varan.

Upplysningsplikt

Värt att tänka på är dock att konsumenten har rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning om det kan fastställas att det är fel på varan. Konsumenten kan då också kräva skadestånd (22 § KköpL). Som säljare har du en upplysningsplikt om eventuella brister i den vara som konsumenten vill köpa. Om du väljer att inte upplysa konsumenten om bristerna i varan är det fel på varan enligt konsumentköplagen och konsumenten kommer ha rätt att eventuellt häva köpet och kräva skadestånd (16 § tredje stycket andra punkten och 22 § KköpL). Även om varan säljs i "befintligt skick" där ni har meddelat om vissa skador men väljer att hemlighålla brister som innebär problem för konsumenten i det långa loppet ska vara också anses vara felaktig. Även i detta fall har konsumenten då rätt att eventuellt häva köpet och kräva skadestånd (17 § första stycket och 22 § KköpL). Även här har du alltså en upplysningsplikt.

Sammanfattningsvis

Lojalitetsplikten fokuserar på att skydda arbetsgivare mot ekonomiska skador, framförallt från att deras arbetstagare utnyttjar företagets hemligheter för att använda dessa i sitt eget företag. Även om din arbetsgivare menar att du har brutit mot lojalitetsplikten och orsakat förlusten riskerar din chef att gå miste om hela köpet plus eventuellt skadestånd om du ändå skulle sälja varan och hemlighålla bristerna. Han måste också kunna bevisa att det var dina ord om bristerna som orsakade att kunden inte ville köpa varan. För att bevisa detta måste han visa på ett samband mellan dina ord och kundens vägran. Men kunden kan lika gärna ha hittat bristerna själv och ångrat sig redan innan du berättar om bristerna. Det blir lite ord mot ord. Om han uppmanar dig att bryta mot upplysningsplikten går det också emot lojalitetsplikten.

För mer information om lojalitetsplikten läs gärna på Akademikerförbundet SSR. För mer ingående hjälp kan jag även tipsa om att vända dig till Lawline Juristbyrå.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare