Hur många semesterdagar har jag rätt till när min arbetsgivare saknar kollektivavtal?

Hej

Jag undrar hur många semesterdagar jag har rätt till vid 56 års ålder då min arbetsplats saknar kollektivavtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör semesterledighet regleras i semesterlagen (SemL). Det är denna lagstiftning jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Alla har rätt till 25 semesterdagar per år

Du har alltid rätt till 25 semesterdagar per år (4 § SemL). Skulle du och din arbetsgivare ha tecknat ett avtal som föreskriver färre semesterdagar än så, är det avtalet utan verkan (2 § SemL). Om du har påbörjat din anställning efter den 31 augusti samma år som du ska ta ut din semester har du dock bara rätt till 5 semesterdagar (4 § SemL).

Om du önskar att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar. Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare