FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/03/2022

Hur sent får jag jobba om jag är 17 år gammal?

Hej Lawline!

Jag är 17 år gammal och arbetar för närvarande på en snabbmatsrestaurang samtidigt som jag studerar på gymnasiet. Jag jobbar endast helger.

Jag skulle egentligen vilja jobba så sent som möjligt (senaste passet håller på till 00:00), men jag har fått för mig att gränsen går vid 23:00. Stämmer det?

Jag läste lite på av.se om arbetstider för minderåriga, jag citerar:

"Minderåriga får aldrig arbeta mellan midnatt och klockan fem på morgonen"

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsgivarens-ansvar-for-arbetsmiljon/for-arbetsgivare-till-unga-i-arbetslivet/arbetstider-for-minderariga/

Är det detta som gäller för mig då?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För personer som är under 18 år och som arbetar så finns det speciella regler kring arbetstider. I ditt fall så regleras detta i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderårigas arbetsmiljö (AFS 2012:13). Då du har uppfyllt din skolplikt och också är över 16 år, men inte hunnit fylla 18 år än, så räknas du som ungdom enligt arbetsmiljöverkets föreskrifter. Enligt 21 § i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderårigas arbetsmiljö ska ungdomars arbetstid vara förlagd mellan 06-00-22.00 eller 07.00-23.00.

För dig innebär det alltså, så som du sagt, att du inte får jobba efter kl. 23.00 eftersom du fortfarande räknas som minderårig och ungdom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare