Hur ser semesterlönen ut när man är timanställd?

Hej!

Jag är timanställd, började i slutet av november 2018. Jag kommer ta semester under sommaren vilket min chef är medveten om. Det jag undrar är om jag har rätt till semesterersättning eller semester lön?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är timanställd får du istället för att ta ut din semester som betald ledighet får du en semesterlön som enligt huvudregeln utbetalas varje månad när du får din lön. Denna semesterlön utgör 12% av din lön enligt semesterlagen.

Så för att svara på din fråga kommer du inte få ut en semesterlön under den tiden du är borta utan du har redan fått din semesterersättning i samband med dina löner du har fått varje månad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare