FrågaÖVRIGTÖvrigt26/05/2022

Inflytt i Sverige - folkbokföring och körkort

Hej! Är det olagligt för en svensk medborgare att vara avregistrerad fast bo i sverige permanent i 10 månader per år? Kan denna person då köra bil i sverige med internationellt körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Angående folkbokföringen

En person som är bosatt i Sverige ska vara folkbokförd i Sverige. En person är bosatt i Sverige om den kan antas komma att sova i Sverige i snitt en gång i veckan under ett år. Även om personen inte kan antas komma att tillbringa sin dygnsvila i Sverige en gång i veckan under det kommande året så ska den folkbokföras om den får anses ha sin egentliga hemvist i Sverige. Eftersom det rör sig om att personen ska vistas i Sverige i 10 månader så blir frågan om personen får anses ha sin egentliga hemvist i Sverige. Detta är en helhetsbedömning där det bl.a spelar stor roll om personen har bott utomlands innan dessa 10 månader, hur lång tid den har bott utomlands och vad den har för anknytningar till utlandet. Anknytningar till utlandet kan vara familj, bostad eller andra liknande omständigheter. (Folkbokföringslagen 3 §)

Om personen ska folkbokföras enligt 3 § måste den anmäla flytten till Skatteverket enligt 26 §. Gör personen inte detta kan den hållas straffrättsligt ansvarig enligt 42 §.

Angående körkortet

Om ett körkort är giltigt i Sverige som det är giltigt i landet som det utfärdades i och personen inte har ett svenskt körkort. Är körkortet utfärdat i ett land utanför EES gäller det inte i Sverige om innehavaren varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år. (Körkortslagen 6 kap 2 §

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare