Inkluderas bostadsrätt vid bodelning enligt sambolagen

Hej! En fråga angående sambolagen:

Jag köpte min första bostadsrätt tidigt våren 2021 efter att aktivt ha letat bostad i över ett år, och träffade min nuvarande flickvän sent på hösten året innan. Idag är tanken att hon ska flytta in hos mig efter studenten i sommar, har hittills haft ett distansförhållande där vi träffas på helger osv, så jag undrar hur sambolagen påverkar oss här?

Ska lägenheten inkluderas vid bodelning även om jag köpt den till mig själv? Kan hon hävda att den är köpt till "oss" eftersom vi var tillsammans när själva betalningen skedde? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid en bodelning enligt sambolagen är det samboegendomen som ska fördelas genom en bodelning. Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning( 3 & 5 §§ sambolagen). I detta fall så förvärvades inte lägenheten för gemensam användning eftersom syftet inte från början var att ni skulle bo där tillsammans och eftersom hon flyttar in så pass lång tid efter att förvärvandet har skett. Hon kan därför inte hävda att den är köpt till er och att hon har rätt till hälften. Jag skulle ändock råda er till att upprätta ett samboavtal för att förtydliga detta och för att förtydliga vem som får vad vi en eventuell bodelning.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare